Holokauszt-emlékmű
Hírháttér a Népújságban megjelent cikkekből
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Könyv
a Maros megyei zsidó holokausztról (antalfi) |
|
Népújság, LIV. évfolyam 72. (15035) sz., 2002. március 27., szerda
Holokauszt-múzeum Marosvásárhelyen?
Magyarországot is érintő heves vita zajlott le a román
törvényhozás felsőházában a második világháború után háborús bûnökért
halálra ítélt Antonescu marsallról, a romániai holokausztról és antiszemitizmusról.
Adrian Paunescu kormánypárti (PSD) szenátor élesen bírálta Michael
Guest bukaresti amerikai nagykövetet azért, mert a diplomata egy minapi
nyilatkozatában azt mondta, hogy Románia az Antonescu-rendszer idején részt
vett a holokausztban és a románok hallgatólagosan támogatták a zsidóüldözést.
Paunescu "bolsevik törvényszéki ítélkezést" vetett az amerikai
nagykövet szemére, s kijelentette, hogy az ő véleménye nem egyezik Adrian
Nastasénak és kormányának álláspontjával Romániának a második világháború
idején a zsidókkal szemben tanúsított magatartásáról. Ugyanakkor üdvözölte
azt, hogy a kormányfő "bátorságról téve tanúbizonyságot, visszautasította,
hogy a román népet elmarasztalják a holokauszttal kapcsolatos hallgatásáért".
Az Antonescu marsall emlékével kapcsolatos minapi román kormányálláspontot
értékelő és a Románia területén is végrehajtott holokausztot elítélő Eckstein
Kovács Péter RMDSZ- szenátorral vitatkozva Paunescu kijelentette: aki azt
állítja, hogy Romániában holokausztvolt, "sértegeti a román nemzetet".
Mert, mint mondta, "ha van Európában egy nemzet, amelyet el kell ítélni
a holokausztért, az Horthy Magyarországa". Corneliu Vadim
Tudor szenátor, a Nagy-Románia Párt (PRM) elnöke Paunescuhoz csatlakozva
kijelentette: "A holokausztot nem Románia területén hajtották végre,
hanem csak a Magyarország által megszállt román földön. Fejezzétek be a
leszámolást Antonescu marsall szobraival, mert nem lesz jó végetek!",
mondta Tudor, aki szerint még a háború idején sem volt antiszemitizmus Romániában.
"Viszont Horthy több mint 200 ezer zsidót küldött haláltáborokba, s
miközben Magyarország pusztította őket, Románia védelmezte saját zsidóit"
- mondta. Ugyanakkor Ion Iliescu elnök tanácsadója a NATO- tagjelölt
országok zsidó közösségei képviselőinek találkozóján emlékeztetett rá: a
román államfő "felhívta a figyelmet arra, hogy Antonescu marsallt háborús
bûnösnek tekintik. Ennél fogva személyének bármilyen kultusza, akármivel
indokolnák is, kihívás a demokratikus értékek iránt elkötelezett nemzetközi
közösséggel szemben". Razvan Theodorescu mûvelődési
és kultuszminiszter ugyanazon a találkozón bejelentette: a kormánynak az
a szándéka, hogy júniusban a holokausztnak szentelt emlékmúzeumot nyit Marosvásárhelyen. |
|
Népújság,
LV. évfolyam 137. (15404.) sz. 2003. június 16, hétfõ
"Romániában nem volt holokauszt!"
A kormány határozottan leszögezi, hogy Románia határain
belül 1940 és 1945 között nem volt holokauszt - hangsúlyozta a kormány
legutóbbi ülése után kiadott közlemény. A csütörtöki ülésén jóváhagyták
azt az együttmûködési megállapodást, amelyet a Román Országos Levéltár
kötött az Egyesült Államokban mûködő Holokauszt Emlékmúzeummal.
A
döntést ismertető közlemény tudatta, hogy a jóváhagyást megelőző vita
során megfogalmazódott a román kormány álláspontja arról, hogy "támogatja
azokat a kutatásokat, amelyek az Európában történt holokauszt jelenségét
igyekeznek feltárni - egyebek között a román archívumokban lévő dokumentumok
alapján is -, ugyanakkor nagy nyomatékkal hangsúlyozza azt a tényt, hogy
Románia határain belül 1940-1945 között nem volt holokauszt".
Romániában mind a mai napig sokan tagadják, hogy a románokat
felelősség terhelné a holokauszt miatt. A romániai zsidósággal szemben
elkövetett bûnök miatti felelősség elutasítását jól mutatja az is,
hogy a közelmúltban Marosvásárhelyen avatták fel az első romániai Holokauszt-emlékmûvet,
amelynek talapzatára az a felirat került, hogy a marosvásárhelyi zsidó
közösséget, "a fasiszta magyar kormány" deportálta Auschwitzba.
Az első Holokauszt-emlékmû színhelyének kiválasztása,
az emlékmûvön lévő felirat is azt igyekszik sugalmazni, hogy zsidóüldözések
a 2. bécsi döntést követően 1940-ben Magyarországhoz került Észak-Erdélyben
történtek. 1941 és 1942 folyamán a bukaresti, iasi-i, dorohoi-i
pogromokban, a Dnyeszteren túli területeken felállított kivégzőtáborokban
- ahová a Besszarábiából és Bukovinából elhurcolt zsidók kerültek - a
jelenlegi kutatási adatok szerint 265-275 ezer zsidót öltek meg. Ezekért
a tömeggyilkosságokért Románia akkori tényleges vezetőjét, Ion Antonescu
marsallt terhelte a fő felelősség, akit háborús bûnök elkövetése
miatt 1946-ban halálra ítéltek és kivégeztek. Az első romániai
Holokauszt-emlékmû helyszínéül kiválasztott Marosvásárhelyen ma
is a háborús bûnös Ion Antonescu marsall nevét viseli az egyik belvárosi
utca.
|
|
Népújság,
LV. évfolyam 114. (15381.) sz
2003. május 20., kedd
Bethlen Gábor Mûvelődési Egyesület Nyilatkozat
A marosvásárhelyi Bethlen Gábor Mûvelődési Egyesület abban a napjainkban
zajló vitában, amely az Izsák Márton által készített Deportáltak emlékmûvét
(holokauszt-emlékmû) kíséri, fontosnak tartja a közvélemény elé
tárni saját állásfoglalását. Mi, a társaság tagjai, írók, mûvészek,
színházi szakemberek, vállalkozók, tanárok és közéleti személyek, Izsák
Márton mester kiváló szoborcsoportját mûalkotásként szemléljük,
ugyanis alkotója is annak szánta. Ezzel kívánt mementót állítani a közel
hatezer elhurcolt és soha vissza nem tért honfitársunknak, az egykori
marosvásárhelyi zsidó polgártársainknak. Polgártársainkat a
magyar kormány parancsára a csendőrök szedték össze 1944 májusának első
vasárnapján, zárták a koronkai téglagyárban kialakított gettóba. Ugyanolyan
gettó mûködött az egykori marosszentgyörgyi téglagyár közelében,
a marhavásártéren is. Gyerekeket, időseket, betegeket, csecsemőket, nőket
és öregeket, háborús munkaszolgálatból hazatérő férfiakat hurcoltak el,
szolgáltattak ki a náci haláltáboroknak. Legtöbbjük soha nem tért haza
Auschwitzból. Nemzedékek hiányoznak. Emlékük legyen áldott.
Emlékezni fogunk reájuk, emlékeztet rá az emlékmû Marosvásárhely
közterén. De hol van a többi zsidó emlékmû, melyeknek
Románia-szerte állniuk kellene, hiszen nem csak Marosvásárhelyről hajtották
a halálba a sárga csillagosokat? Tisztában vagyunk a múlttal,
és azt szeretnénk, ha a marosvásárhelyi magyar és román közöség is pontosan
emlékezhetne a múltra, torzítások és elhallgatások nélkül. Mert az agyonhallgatás
sem lehet gyógyír az 1944-1945 szaggatta sebekre. A holokauszt semmivel
sem mérhető össze. Úgy gondoljuk, egy mûalkotásnak a
célja a lelki gazdagodás, maga az emlékezés és emlékeztetés. Korántsem
a történelmi szemlélet kialakítása vagy a felelősségek kiosztása. Nem
egy esetleges szoborfelirat dolga valamiféle régi adósság törlesztése.
Marosvásárhelyen csakis magyar felelősséget emlegetni egy emlékmûvön
rosszízû, oda nem illő és főleg feszültségkeltő. Hiszen az Antonescu-kultusz
mûvelői éppen a magyarok kizárólagos bûnösségére kívánnak
utalni minden módon a romániai holokauszt története kapcsán. A
marosvásárhelyi izraelita hitközség elöljárói, akik a szobor feliratát
kitalálták és kitették - miközben a minisztérium diktátumára hivatkoznak
-, nem fújhatnak egy követ Antonescu híveivel. Legalábbis így gondoljuk
mi, akik elkötelezettjei vagyunk a demokráciának. Egy szobor
mellé nem szükséges semmilyen melléklet, hosszadalmas magyarázat. (Miként
Kolozsvár polgármestere teszi.) A mûalkotás címe legyen rövid és
lényegre törő. Így gondoljuk mi, akik magunk is mûalkotásokat hozunk
létre. A holokauszt avagy Soáh szó tökéletesen elegendő a 21. század embere
számára. Mert szobrot a jövendőnek és nem a tegnapnak állítunk. Fölösleges
a magyar népközösséget avagy éppen a maradék zsidóságot kitenni oktalan
gyûlöletnek, megvetésnek, kellemetlen pillanatoknak. Aki szelet
vet, vihart arat, tartja a közmondás. Nem fölösleges viszont,
sőt beszélni kell a zsidóüldözésről, a deportálásról és a gázkamrákról,
Horthyról, Hitlerről, Bakyról és Endre Lászlóról, Antonescuról és Lecca
tábornokról, akik az észak-erdélyi és a romániai holokauszt végrehajtásában
tevőleges szerepet játszottak. Beszéljenek róla túlélők, amíg közöttünk
járnak, történészek, publicisták, tanárok, említsük meg az utánunk jövőknek
minél gyakrabban. Miként azokat az igaz embereket is, akik a vészkorszakban
segítettek az üldözötteken. Vigyük gyermekeinket gyakran a szobor elé,
hogy megértsék, mi az: embertelenségben élni-halni. A
marosvásárhelyi magyarság nem fut a felelősség elől. Nincs oka rá. A szobroknak
pedig ne szánjuk a törvényszékek szerepét. Azt hisszük, ezt
végül zsidó barátaink is belátják. |
|
Népújság, LV. évfolyam 139. (15406.) sz.,
2003. június 18, szerda
Izrael
kétségbevonja a román kormány állítását. Dagad a Holokauszt-ügy
Az izraeli külügyminisztérium bekérette Románia nagykövetét,
mivel a bukaresti kormány - mint már hírül adtuk - olyan nyilatkozatot
tett közzé a múlt héten, miszerint 1940 és 1945 között Románia határain
belül nem volt holokauszt.
A
román nagykövetet arról tájékoztatták, hogy "Izrael aggodalommal
fogadta a román kormány nyilatkozatát, amely nem felel meg a történelmi
valóságnak". Egyben felhívták a diplomata figyelmét arra,
hogy a román kormánynak meg kell találnia a megfelelő módot a szerencsétlen
nyilatkozat helyesbítésére, hogy a kétoldalú kapcsolatok ismét normális
mederbe kerüljenek. Razvan Theodorescu kulturális miniszter
hétfőn a román sajtónak adott nyilatkozatában úgy magyarázta a kormány
állásfoglalását, hogy az említett időszakban Románia az Antonescu- kormány
tettei révén részese volt holokausztnak, de ezeket a tetteket nem Románia
akkori határain belül követték el. A foglalkozását tekintve
történészprofesszor miniszter szerint a kormány nyilatkozata megfelel
a valóságnak, mivel a Román Királyság határain belül "ugyan számtalan
embertelen dolog, barbár cselekedet, jogsértés, pogrom történt, de nem
volt holokauszt a szó nemzetközileg elfogadott értelmében: nem folyt egy
nemzeti vagy vallási kisebbség módszeres kiirtása haláltáborokban".
Florin Cioaba roma király kedden kijelentette: Romániában volt
holokauszt, az Antonescu-kormány idején 36.000 cigány halt meg az országban
és Transznisztriában. Cioaba leszögezte: noha a román kormány
szerint 1940 és 1945 között Románia határain belül nem volt holokauszt,
a második világháború idején több ezer cigány halt meg a náci haláltáborokban
és a börtönökben. Coiaba király kifejtette, az Országos Levéltár
adatai szerint több mint 36.000 cigány halt meg "a Ion Antonescu
által Hitler utasítására indított holokauszt során". "Egy
részük Romániában, többségük Transznisztri-ában halt meg az éhség és a
hideg miatt", mondta a romák királya. "Nem
hibáztatjuk a román népet. A cigányok jelentős részét segítették és védelmezték
a románok, azonban nem fogadhatjuk el azt a kijelentést, hogy Antonescu
hazafi volt. Álláspontunk szerint Ion Antonescu a bûnös több tízezer
ember haláláért", nyilatkozta Florin Cioaba. "Érdekes,
hogy a német állam
elismerte: a
cigányokat Birkenauban és Auschwitzban végezték ki, a román állam
pedig mossa kezeit, noha megkönnyítette ezeket az eseményeket", fogalmazott
Cioaba.
Florin
Cioaba a következő napokban levelet küld Ion Iliescu elnöknek, amelyben
kérni fogja, hogy a kormány vizsgálja felül a holokausztról tett kijelentését.
A romák királya ezenkívül bepereli a német államot, mivel szerinte túl
kevés cigányt vettek fel a náci lágerekbe hurcolt személyek kárpótlási
listájára. |
|
Népújság,
LV. évfolyam
96. (15363.) sz 2003. április 26, szombat
Milyen
felirat kerül a Holokauszt-szoborra? Bodolai Gyöngyi
A marosvásárhelyi zsidó lakosok deportálásának 59.
évfordulójára és a holokauszt áldozataira emlékezve a volt Kossuth és
a Malom utcák sarkánál levő szigeten emlékmûvet avatnak május 4-én.
Ekkor kerül sor Izsák Márton bronzszobrának leleplezésére. Amint
Fodor Imre, Marosvásárhely alpolgármestere lapunknak nyilatkozta, a szobor
talapzatán négy márványtáblát helyeznek el, amelyek négy nyelven, héberül,
angolul, románul és magyarul hirdetik majd, hogy milyen eseményeknek állított
emléket a marosvásárhelyi Zsidó Hitközség. Az avatás napján
csak ideiglenes felirat kerül a táblákra, amelyeket majd leszerelnek,
és bevésik azt a szöveget, amelyben egy közös megbeszélés során állapodott
meg Rasvan Theodorescu mûvelődési miniszter, Natea.Ovidiu prefektus,
Nicolae Baciut, a megyei mûvelődési felügyelőség vezetője, Virág
György, a megyei tanács elnöke, Dorin Florea polgármester illetve Ausch
Sándor, a Zsidó Hitközség vezetője. Az alpolgármester úgy tudja, hogy
a miniszter javaslatára, utasítására született a tervezett felirat. Fodor
Imre bevallása szerint véletlenül szerzett tudomást a szövegről, ami váratlanul
érte, mivel maga is sokat tett annak érdekében, hogy a szobrot felállítsák.
A felirat így hangzik: A marosvásárhelyi és környékbeli zsidók emlékére,
akiket a fasiszta magyar rezsim deportált 1944 tavaszán, és akiket a náci
haláltáborokban öltek meg. Ha ebben a formában marad a szöveg,
nem veszek részt a felavatáson - hangsúlyozta Fodor Imre, amit a hitközség
vezetőjével is közölt, s ajánlatot tett egy árnyaltabb és pontosabb megfogalmazásra,
amelyben a fasiszta magyar rezsim helyett az állna, hogy a német csapatok
által elfoglalt Magyarországon létrehozott fasiszta rezsim által 1944
tavaszán deportált zsidók emlékére, akiket a náci haláltáborokban öltek
meg. Fodor Imre szerint, mivel a helyi hitközség nem ragaszkodik
az eredeti szöveghez, az RMDSZ országos vezetőségének kellene erről tárgyalnia
a mûvelődési miniszterrel, amíg a végső szöveg fel nem kerül a táblákra.
A feliratokról megkérdeztük Ausch Sándort, a Zsidó Hitközség
vezetőjét is, aki szerint valóban volt szó arról, hogy a szobor talapzatára
kerülő szövegben meg kellene különböztetni, hogy a deportálás ki által
történt, és több változatból fogadták el a szóban forgó szöveget. Mivel
azonban nem akarnak konfliktushelyzetet teremteni, egyelőre csak annyit
írnak ki, hogy Remember Holocaust, természetesen héberül is.
Ugyanakkor
elmondta, hogy biztosították Fodor Imre alpolgámrestert is arról, hogy
a későbbiekben, amikor a végleges táblát felszerelik, közös megegyezés
alapján olyan felirat kerül rá, hogy miattasenki se érezze sértve magát.
|
|
Népújság,
LV.
évfolyam 97. (15364.) sz. 2003. április 29, kedd
Virág
György cáfol
A Népújság szombati számában a Milyen
felirat kerül a Holokauszt-szoborra? címmel közölt írásban megjelent,
miszerint a szobor talapzatán május 4-én elhelyezendő táblák feliratát
közös megegyezés alapján választották ki, és amelyen Virág György is részt
vett. Az emléktábla azon zsidók emlékére készül, akiket "a fasiszta
magyar rezsim deportált 1944 tavaszán, és akiket a náci haláltáborokban
öltek meg". Erre kívánt reagálni Virág György, a megyei tanács elnöke. - Április 12-én, Izsák
Márton kitüntetése napján részt vettem a kitüntetési ünnepségeken, és
ez alatt az idő alatt, egy köztes időszakban sor került egy, a Holokauszt-emlékmûvel
kapcsolatos megbeszélésre. Erről nekem tudomásom nem volt. A kerekasztalon
részt vett Rasvan Theodorescu mûvelődési miniszter, Ovidiu Natea
prefektus, Nicolae Baciut, a megyei mûvelődési felügyelőség igazgatója,
Dorin Florea polgármester és a zsidó hitközség nevében Zauber Bernárd
és Ausch Sándor. Ezen a megbeszélésen, mint ahogy utólag megtudtam, három
szövegváltozatot beszéltek meg, és azok közül a miniszter határozott kérésére
azt a szövegváltozatot fogadták el, amelyet én meglepetéssel először a
szombati, április 26-i újságban olvastam, és amelyben úgy szerepel, hogy
az én én jóváhagyásommal is történt ennek a szövegnek az elfogadása. Határozottan
cáfolom, mivel csupán a megbeszélés végén mentem be a prefektus irodájába,
nem is tudva, miről van szó. Ott szereztem tudomást, hogy volt egy ilyen
egyeztetés és Ausch Sándorral egyetlen dologról beszéltünk: megkért, mondanék
beszédet a szobor leleplezésekor, május 4-én, amit kénytelen voltam elhárítani,
mivel nem tartózkodom az adott dátumon az országban. Ennyi közöm volt
az egész emléktábla-felirathoz. És azért cáfolom és utasítom vissza határozottan,
hogy én ebbe beleegyeztem volna, mert az április 26-i Népújságban így
jelent meg |
|
Népújság,
LIV.
évfolyam 101. (15064) sz., 2002. május 4., szombat
Fehér
lobogó, Fehér Bélának (Sebestyén Mihály)
Annyi minden történik mostanában
velünk. Csak győzzük feldolgozni, megemészteni. Elfogadni mindent - nem szükséges. Nem is egészséges. Én például Budapesten
szurkoltam végig a választások második fordulóját, de a szavazás napján
Vácra menet a vasúti termeskocsi étkezőpultján olvastam kisebb zsidózó
gyalázkodást minden baloldali eszmére, értékre és jelöltre. Ennek ellenére
nem hiszem, hogy a magyarok - úgy általában, minden körültekintés és előkészítés
nélkül - antiszemiták, fasiszták vagy nácik lennének. Egyesek azok, mások
- remélhetően a többség - toleráns, európai, 21. századi felvilágosult
eszméket és gyûlölet nélküli modern magyarságot képviselnek. A
címben jelzett levélíró (Népújság 2002. ápr. 18.) szerint a felállítandó
holokauszt-emlékmû Marosvásárhelyen nem éppen jókor jön. Ugyanis
"számunkra - [ki értendő ez alatt pontosan?] - ez azért mégsem megnyugtató
érzés, mert könnyen úgy értelmezheti a világ, hogy mi, magyarok voltunk
antiszemiták, mivel Marosvásárhely Magyarország része volt 1940. és 1944.
között". Túl azon, hogy a dologban van egy logikai törés - az előzményből
ugyanis nem következik a folyomány, azaz az állítás második része - ,
a felállítandó emlékmûvet nem andalításnak, búfelejtőnek szánja
senki sem. Nem kíván tehát megnyugtatni, hanem emlékeztetni akar elsősorban
az áldozatokra, akik Marosvásárhely polgárai voltak, s kevésbé azokra,
akik (segédlete) miatt ezeknek az embereknek el kellett pusztulniuk. Tehát:
nem a magyarok voltak antiszemiták általában, hanem a magyar kormányok
engedtek a jobboldal és a német birodalom nyomásának és hozták meg rendre
az ún. zsidótörvényeket, amelyeknek hatályát 1940 szeptembere után Észak-
Erdélyre, benne Marosvásárhelyre is kiterjesztették. A zsidótörvények,
Magyarország hadba lépése, a jobboldali pártok és a fasiszta ideológia
győzelme vezetett a deportáláshoz. Az országgyûlés, a kormányzati
erők dönthettek volna másként is, amint ezt meg is tette Horthy Miklós
1944 nyarán, mikor leállíttatta a budapesti zsidóság (de csakis amazok)
elhurcolását. Vagy kéretik a kiugrási kísérletre gondolni 1944 októberében.
Felelős magyar politikusok és katonák álltak mindkét lépés mögött. Kudarcba
fulladt a második? - Igaz, de a két döntés együttesen azt eredményezte,
hogy Magyarország volt kormányzóját nem állították háborús bûnösként
a népbíróság vagy a nürnbergi nemzetközi törvényszék elé. A
felelősség a Darányi-, Teleki-, Imrédy-, Sztójai- stb. kormányzatot és
kiszolgálóit terheli - nem Önt, Fehér Béla és nem Marosvásárhely akkor
még meg sem született magyarjait. És ezekkel a magyar kormányokkal nem
kötelező azonosulni. Hogy ki mit hisz, az a demokráciákban magánügy. A
magyargyûlölők már régóta mutogatnak az észak-erdélyi zsidók 1944-es
elhurcolásával kapcsolatban gyûlöletük tárgyára. Nem újdonság. Számos
méltó riposzt született magyar és a gyûlölködők nyelvén is. Kedves
Fehér Béla, nem árulok el újdonságot, amikor elmondom, nem olvasták el
egyiket sem. Nem szokásuk. Rá sem hederítenek. Sajnos sokan vannak. Egyet
azonban mondhatok Önnek, aligha zsidók állnak a magyargyûlölet mögött.
"Ezért meg kell magyarázni az idős mesternek: a szobra
nem tehető oly egyszerûen közszemlére a zsinagóga udvarán"
- írja. A szobrásznak nem kell semmilyen magyarázat. A
jó szobornak sem. A mû önmagáért beszél. Célja a megrázkódtatás.
Az emlékeztetés a halálba küldöttekre. A szobor 1947-ben készült el, Marosvásárhely
városa teret is adományozott neki még abban az esztendőben. Oda szánták,
ahol most Balcescu szobra áll (az egykori Ugron Gábor, Deák Ferenc, Szovjet
Hősök stb. térre). Azóta várt a felállításra. Az ügy tehát egykor már
elhatároztatott. Ellenszavazat nélkül. Ellendöntés sem született. Éppen
úgy, mint a Bolyaiak szobra még Bernády György polgármestersége idején,
a század elején. Aztán
csak 1957-ben került sor az avatásra. Ez már egy ilyen város, az elhatározástól
a tettig nagy az időhányados. Meg aztán emlékezzen rá, tisztelt levélíró:
a vásárhelyi Petőfi-szobor ellen is volt tiltakozás, azt sem akarták valakik,
hogy felállíttassék a nevenincs téren, a Kossuth utca derekában, mert
nem tudni, miféle nemzeti érzékenységeket sért... (sic dixit). A
zsinagóga, más szóval egy egyházi épület bekerített udvarán egy szobrot
szemlére állítani - ama felekezet belügye. Hiszen emlékezzünk, amikor
1848 emlékét nem lehetett megünnepelni Marosvásárhelyen 1989 után, mi,
magyarok és magyarérzelmûek a templomokba vonultunk vissza, ahová
az léphetett be, aki akart. Ott benn, a felekezet választott presbiterei,
papjai, a gyülekezet akarata a rendelkezési jog szuverén birtokosa. A
holokauszt múzeumának alapítása városunkban a bukaresti kormány ötlete
volt. Marosvásárhelyen senki sem gondolt erre. Bár azzal nem értek egyet,
hogy múzeumot ott kell felállítani, ahol pogromok voltak. Hiszen Washingtonban
soha nem voltak pogromok, mégis ott áll a holokauszt egyik legnagyobb
intézete - múzeum és kutatóbázis. És
áll egy Jeruzsálemben is. Meg áll Majna-Frankfurtban, a németség egyik
legnépesebb városában, ahol százezres közösséget pusztított el a nácizmus.
(És láttam indiánmúzeumot Amerikában, a kiirtott indiánok emlékére amerikai
állampénzen fönntartva.) Igen, legyen Iasi-ban transz-nisztriás-moldvai
zsidópusztulást idéző múzeum, és mutogassák a külföldieknek a bukaresti
zsidó múzeumot a romániai holokausztról. Igen, ne legyen Marosvásárhelyen Antonescu
utca. És tisztáznia kellene történészeknek, politológusoknak, szociológusoknak
és pszichológusoknak az erdélyi magyarság viszonyát a két világháború
közötti és a II. világháborús hivatalos Magyarországhoz. A múltat ki kell beszélni. A sajátunkat, a környezőkét,
a mellettünk élőkét. Ehhez kíván erőt, derût, egészséget
és józan megfontolást |
|
Népújság,
LIV. évfolyam 123. (15086) sz. 2002. május 31., péntek
Állásfoglalás
és emlékezés (Bodolai Gyöngyi)
Hármas céllal gyûltek össze szerdán délután
a marosvásárhelyi Zsidó Közösség tagjai és meghívottjai a volt Iskola
utcai felújított zsinagógában. Május 29- én Brüsszelben Európa zsidósága
tüntetett a fellángoló antiszemitizmus és terrorizmus ellen, s kifejezte
szolidaritását Izrael állammal. "Nálunk az teszi emlékezetessé e
napot, hogy végre talált a hitközségek romániai vezetősége lehetőséget
és módot arra, hogy mi is hallathassuk tiltakozó-óvó szavunkat" -
hangzott el a rendezvény egyik szónoka, Spielmann Mihály városi
tanácsos beszédében, aki szerint nem tekinthetjük elmúltnak az antiszemitizmus
farsangját, amikor Európában zsinagógákat robbantanak, Romániában zsinagógákat
gyaláznak meg, a temetőkbe horogkeresztet mázolnak, s emlékköveket vernek
szét, a parlamentekben pedig helyet kapnak s kormányra jutnak a szélsőségek.
Izrael önvédelmi harcát s a békés fennmaradáshoz való jogát pedig a haladás
ellenzői támadják. Az Izraellel való szolidaritás vállalásán
túl a szerdai megemlékezésen Diamantstein György tanár a holokauszt
helyi eseményeire emlékezett annak a generációnak a nevében, amely nagyapák
nélkül nőtt fel. A szónok felidézte az 58 évvel ezelőtti eseményeket,
amelyek során a marosvásárhelyi téglagyár udvarára, valamint a régeni
gettóba összeterelt zsidókat a koncentrációs táborok felé, illetve kényszermunkára
vitték, ahonnan csak nagyon kevesen tértek haza. Köztük van Grün László
tanár, aki a legfiatalabb túlélőként hozzászólásában arról a feladatról
számolt be, amit vállalt, s aminek értelmében iskolákban és a nyilvánosság
előtt tájékoztatja a fiatalokat és nem fiatalokat, hogy az általa is átélt
borzalmak emléke ne menjen feledésbe. A megyei tanács nevében
Virág György elnök tette fel a kérdést, hogy ha a holokauszthoz
hasonló események megtörténhetnek, akkor van-e értelme az életnek. Fodor
Imre alpolgármester pedig azt az ösztönzést fogalmazta meg, hogy az erdélyi
nemzeti és vallási közösségek közül már csak nyomaiban jelen levő zsidóság
és szászság értékeit továbbra is meg kell őrizni. Az ülésen Motora
Sabin csendőrezredes fia is felszólalt, aki édesapjának a transznisztriai
lágerekben összegyûjtött zsidók védelme érdekében tett bátor cselekedeteit
idézte fel. A megemlékezésen, amelyet Sauber Bernát,
a marosvásárhelyi Zsidó Közösség elnöke vezetett, Ausch Sándor
titkár mondott köszönetet a helyhatóságoknak, egyesületeknek, a helybeli
és külföldi támogatóknak azért, hogy lehetőséget kaptak arra, hogy Izsák
Márton szobrászmûvésznek a holokauszt áldozatait idéző alkotását
a volt Kossuth és a Malom utca kereszteződésénél levő parkban felállítsák.
A megemlékezés és a szolidaritás- vállalás céljából tartott
gyûlés a holokauszt áldozatainak emlékére történt gyertyagyújtással
és a Iancu Izidor által mondott imával ért véget.
|
|
Népújság, LV. évfolyam 101. (15368.) sz., 2003. május 5., hétfõ
Felavattát a Holokauszt emlékművet. Maradt
a vitatott felirat
(b. gy.)
Megható ünnepség keretében leplezték
le vasárnap Marosvásárhelyen Izsák Márton bronzszobrát, amely a holokauszt
helybeli áldozatainak állít emléket. Az avatáson a romániai hitközségek
szövetségének vezetője, a temesvári főrabbi, a helyi hivatalosságok és
lakosok mellett Skóciából és a világ más tájairól érkezett vendégek vettek
részt.
Az
59 évvel ezelőtti eseményeket idéző megemlékezés a zsinagógában tartott
gyászistentisztelettel vette kezdetét, amelyen a holokauszt hat idős túlélője
gyújtott gyertyát a közel hatezer marosvásárhelyi és a hatmillió zsidó
áldozat emlékére. A volt Kossuth és Malom utca kereszteződésében
kialakított parkban Sauber Bernád, a helyi hitközség vezetője kérésére
Hakohen Menachem, Románia főrabbija és Ovidiu Natea prefektus
leplezte le Marosvásárhely díszpolgárának alkotását, amely egy, a rémülettől
és fájdalomtól megtört zsidó családot ábrázol. A jelen sem
elégtételeivel, sem csalódásaival nem feledtetheti velünk a történteket
- hangzott el dr. Neumann Ernő temesvári főrabbi szónoklatában.
Majd arra figyelmeztette a hallgatóságot, hogy nem elég a zsidógyûlöletet
tiltó törvényeket megalkotni, miközben a valóságban továbbra is őrökkel
kell megvédeni a zsidó intézményeket, templomokat, óvodákat, temetőket…
A kultuszminiszter üzenetében a gyûlöletes diktatúrát,
és a magyar csendőrök túlkapásait hangsúlyozta, általános jóvátételnek,
a békés együttélés szimbólumának nevezte az emlékmûvet, "elfelejtette"
viszont megemlíteni az Antonescu diktatúra zsidóellenes bûntetteit.
Dorin
Florea polgármester a marosvásárhelyi zsidóságnak
a város építésében, gazdagításában játszott szerepére emlékezette a hallgatóságot.
Ez a szobor az áldozatoknak és nem a hóhéroknak állít emléket,
hangsúlyozta Spielmann Mihály, aki marosvásárhelyi zsidóként és
az RMDSZ képviselőjeként utalt arra, hogy a helyi zsidóság, amely abban
a városnegyedben élt, ahol a szobrot felállították, ismeri a saját történelmét.
Megemlítette Petőfi Sándor és Kossuth Lajos példáját, akik a zsidók egyenjogúságáért
álltak ki. Véleménye szerint fölösleges az a két szó, amely a szobor talapzatára
a Remember Holocaust! alá kitett román nyelvû táblácskán a fasiszta
magyar kormány felelősségére utal. Felszólalt a népes küldöttséggel
érkezett skóciai testvérhitközség főrabbija, Robert Weiss és Iulian
Sorin, a Romániai Zsidó Hitközségek Szövetségének főtitkára, aki Márton
Áron katolikus püspök helytállását, s a zsidókat rejtegető erdélyi magyar
családok példáját említette. Nem az etnikumokat kell hibáztatni, hanem
a hóhérokat kell elítélni - hangsúlyozta, az erdélyi magyarok és zsidók
békés együttélésére utalva. Végül Ausch Sándor, a marosvásárhelyi
zsidó hitközség titkára mondott köszönetet mindazoknak, akik lehetővé
tették, hogy Izsák Márton ötven évvel ezelőtt készült, és a helybeli zsidó
temetőben őrzött szobra immár bronzba öntve állítson emléket a Marosvásárhelyről
elhurcoltaknak, akiknek többsége sohasem tért vissza a haláltáborokból.
A szoboravató megemlékezésen a kolozsvári zsidó hitközség kórusa
énekelt. Mivel az ígéretek ellenére a mûvelődési és vallásügyi
miniszter utasítására a szobor talapzatára mégiscsak kitették a vitatott
feliratot, az emlékmû felállítását az első perctől támogató Fodor
Imre alpolgármester nem vett részt az avatáson. A közönség egy részének
megrökönyödésére viszont az első sorokban foglaltak helyet a marosvásárhelyi
Antonescu- kultusz leghangosabb zászlóvivői. |
|
Népújság, LV. évfolyam 139. (15406.) sz., 2003. június 18, szerda
A
Jad Vasem Intézet bírálja a kormányközleményt
Tudomásuk szerint volt holokauszt Romániában.
A jeruzsálemi Jad Vasem Intézet visszautasította a román kormánynak azt
az állítását, hogy Romániában a II. világháború idején nem volt holokauszt.
Az 1953-ban a holokauszttal kapcsolatos tények feltárására alakult izraeli
intézet a pénteken kiadott román kormányzati nyilatkozattal ellentétben
úgy tudja, hogy Romániában ezen időszakban több százezer zsidó vesztette
életét a származása miatti üldözésekben. A Jad Vasem Intézet nemrég adta
ki e témában Jean Ancel történész kétkötetes munkáját, amely azt állítja,
hogy a romániai területeken élő akkori 760 ezres zsidó népességből mintegy
420 ezren estek áldozatul a holokausztnak. Az Ancel által fellelt korabeli
dokumentumok igazolják, hogy a román hatóságok közvetlenül részt vettek
a zsidók kiirtásában. A történész szerint Románia volt a nácik egyetlen
szövetségese, amely saját tervvel rendelkezett a zsidó lakosság likvidálására,
és amelynek hadserege tevékenyen részt vett gyilkolásukban - adta hírül
az AP.
Dîncu pontosít
A holokauszttal kapcsolatos kijelentéseket nem a Tájékoztatási Minisztérium,
vagy a tárcavezető, hanem a kormány tette - áll Vasile Dîncu Mediafaxhoz
eljuttatott közleményében. A tájékoztatási miniszter kifejtette: a kormány
sajtóközleményén megjelenő minisztériumi fejléc csak az információ forrását,
a Tájékoztatási Minisztérium keretében muködő sajtófőosztályt jelzi, amely
közölte a kormányszóvivőtől kapott, a június 12-i kormányüléssel kapcsolatos
kijelentéseket. Vasile Dîncu azt is hangsúlyozza, hogy az Országos Levéltár
és az Egyesült Államok Holokauszt Múzeuma közti együttmuködésről szóló
megállapodással kapcsolatos határozattervezetet a Külügyminisztérium és
a belügyi szaktárca dolgozta ki, a Tájékoztatási Minisztérium hozzájárulásas
nélkül. A kormány csütörtöki ülésén jóváhagyta az Országos Levéltár és
az Egyesült Államok Holokauszt Múzeuma közti együttmuködésről szóló megállapodást.
A Tájékoztatási Minisztérium fejlécét viselő sajtóközlemény szerint a
kormány bátorítja az európai holokauszttal kapcsolatos kutatásokat, de
"hangsúlyozza, hogy 1940 és 1945 között Románia területén nem volt
holokauszt". |
|
LV.
évfolyam 100. (15367.) sz ., 2003. május 03, szombat
Holokauszt és politikai szándékok (bodolai)
Éveken
át a marosvásárhelyi négyes számú, egykor zsidó iskola növendékeként unalmas
órákon gyakran kalandozott el a szemem a megtanulandó képletek helyett arra
a márványtáblára, amelyen náci haláltáborokban meggyilkolt volt diákok neve
szerepelt. Gyakran próbáltam felidézni, hogy milyen lehetett az a talán
velem egyidős fiú vagy lány, akiből csak két-három szó maradt. Kertész Imre
Sorstalanság címu könyvét olvasva nem-egyszer kaptam azon magam, hogy gyermekhősének
a tudatomban megőrzött márványtábláról adtam nevet.
Vasárnap köztéri holokauszt- emlékművet avatnak Marosvásárhelyen. Izsák
Márton egy tömbből álló rendkívül kifejező szobra a volt Kossuth és a Malom
utca sarkán levő szigeten emlékeztet ezentúl az 59 évvel ezelőtti eseményekre.
Ha arra gondolunk, hogy több mint hatezer zsidó lakost hurcoltak el a városból
és környékéről, akik közül a legtöbben soha nem tértek vissza a náci haláltáborokból,
kétségtelen, hogy Marosvásárhely históriájának ezt a szomorú pillanatát
illő megörökíteni. A tényeket nem szabad és nem is lehet letagadni. A történelmét
minden népnek vállalni kell. Hamisítatlanul. Az viszont kifejezetten zavar,
amikor a múlttal való szembenézést, az emlékezés méltóságát alantas aktuálpolitikai
szándékokkal akarják megzavarni azok, akiket múlhatatlan magyarellenesség
gyötör. A marosvásárhelyi emlékmű kapcsán is ezzel próbálkoznak, ezzel kívánják
ködbe burkolni az Antonescu-féle rémtetteket, arról ugyanis nem szólt a
"krónika", hogy a bukaresti, iasi-i, besszarábiai deportálások,
amelyeket tudomásom szerint nem örökítettek meg emlékművekkel, még a náci
megszállás előtt, a magyarországiak pedig a náci megszállást követően történtek.
A vasárnap felavatásra kerülő holokauszt- emlékmű felállításához a megfogyatkozott
létszámú helyi zsidó hitközség a művelődési tárcától kapott jelentős anyagi
segítséget. A tárca vezetője pedig ragaszkodik ahhoz, hogy a szoborcsoport
talapzatán feltüntessék, hogy 1944 őszén ez a régió egy másik országhoz
tartozott. Razvan Theodorescu állítólag ezért javasolta a "magyar fasiszta"
szóösszetételt, amely Spielmann Mihály tiltakozása szerint nem tesz jót
az együttélésnek. Mellesleg valóban tisztességesebb lenne, ha a miniszter
először a "román fasiszta" szóösszetétellel jeleskedne, s nem
Marosvásárhelyen próbálná letudni Európa előtt a múlttal való szembenézést.
A súlyos előítéletekkel terhes szemléletet követve mondhatnánk, hogy a magyarok
"kollektív bűnösségével"a románok "kollektív bűnössége"
helyezhető szembe. Nem tesszük, mert ilyen bűnök nem léteznek, a hiteles
történelem ugyanis tetten éri a bűnözőket. Akkor is, ha a mai történelemhamisítók
gonosz buzgalommal vetítik ki ránk, ma élőkre a több mint fél évszázaddal
ezelőtti tragédia ódiumát. Elfelejtve, hogy ezzel akaratlanul is önmagukra
veszik elődeik minden bűnét.
A nyilatkozatok szerint a zsidó hitközség, mindenkori bölcsességére hagyatkozva,
megtalálta az ideiglenes megoldást, s remélhetőleg a véglegest is megtalálja,
anélkül, hogy eszközévé válna annak a politikai nyomásnak, amely - prefektusi
segédlettel - magyarellenes táblák, emlékművek felállításával buzgólkodik
Marosvásárhelyen az együttélés "európai szemléletű megoldása"
érdekében. |
|
LV.
évfolyam 102. (15369.) sz ., 2003. május 06, kedd
Fodor Imre elítéli az emlékműállítás elpolitizálását
Dorin Florea megrökönyödött az alpolgármester nyilatkozatán
Végre szembe kell néznünk a múltunkkal - jelentette ki tegnapi sajtótájékoztatóján
Dorin Florea polgármester, majd a későbbiekben hozzátette: megrökönyödéssel
vette tudomásul, hogy egyesek állást foglaltak a vasárnap felavatott holokauszt-szobor
talapzatán elhelyezett tábla feliratával kapcsolatosan, holott, a polgármesteri
hivatal nem hatalmazott fel senkit arra, hogy a nevében nyilatkozatokat
tegyen. A művelődési miniszterrel a prefektúrán folytatott szombati telefonbeszélgetésen
maga is részt vett, s elmondása szerint jelen volt Frunda György szenátor
is, de végül is a zsidó közösség döntötte el, hogy mi álljon az emléktáblán.
Ebből kiindulva a további viták szerinte nem helyénvalóak. Az ügyben újból
nyilatkozott Fodor Imre alpolgármester is, aki a kezdetektől támogatatta
a szobor felállítását. Elmondása szerint vasárnap részt vett a zsinagógában
tartott gyászszertartáson, de azt követően - mivel időközben kiderült, hogy
a szobor talapzatára mégsem azt a táblát helyezték el, amiben péntek este
a zsidó hitközség vezetőivel megegyeztek -, nem vett részt az emlékmű felavatásán.
Kérdésünkre elmondta, hogy tulajdonképpen négy változat létezett, és a szöveg,
amelyben megegyeztek, a következőképpen hangzott: A náci haláltáborokban
kivégzett marosvásárhelyi és környékbeli zsidók emlékére, akiket a Magyarország
német megszállása nyomán hatalomra juttatott fasiszta magyar kormány deportált
1944. III. 14-én. Véleménye szerint a helybeli zsidó közösség jóindulatúan
kezelte a dolgot, és tulajdonképpen a művelődési miniszter utasítására voltak
kénytelenek megváltoztatni a feliratot. Dorin Florea kijelentése kapcsán
utalt arra, hogy beszédében a héberül, románul és magyarul elmondott köszöntő
után leszögezte volna, hogy a marosvásárhelyi magyarság valamint a saját
nevében, és nem mint alpolgármester beszél. - Felelősségem tudatában kijelentem,
hogy a talapzatra feltett változat ellentmond minden európai jogi és erkölcsi
normának, mivel nem szögezi le egyértelműen, hogy a zsidók deportálását
egy olyan fasiszta magyar kormány rendelte el, amelyet a német megszállók
tudatosan juttattak hatalomra. Beszédemben szerettem volna megemlékezni
a marosvásárhelyi zsidó áldozatokról, köszönetet mondani azoknak, akik segítettek
a szobor felállításában, megköszönni Izsák Mártonnak, hogy megalkotta az
emlékművet, és Márton Áron püspök szobrát is megformálta. Elmondása szerint
többek között utalt volna arra is, hogy a diktatúrák által végrehajtott
atrocitásokért azok tehetők felelőssé, akik a kegyetlenségeket elkövették.
Románia területén például a Székely apokalipszis néven ismert mészárlás
kapcsán, amelyet 1944 őszén az átvonuló szovjet csapatok nyomán érkező román
nemzetiségű személyek követtek el, akiknek később törvény előtt kellett
felelniük tetteikért, soha senki nem kérte, hogy a történteket összefüggésbe
hozzák a román néppel. Az 1945-89 között elítélt és kivégzett, vagy kegyelem
folytán a halálból mégis megmenekült de börtönre ítélt, deportált és áttelepített
román, magyar és más nemzetiségű személyekkel szembeni atrocitásokat nem
Románia állampolgárai általában, hanem a kommunista rendszer kiszolgálói
követték el. - Elmondtam volna azt is, hogy a szóban forgó időszakban egész
Európában rosszul kezelték a zsidó és általában a kisebbségi problémákat,
de Magyarország azon országok között volt, amelyek más államoknál is rosszabbul
kezelték, és ezért illik, hogy a magyar népben legyen egyfajta lelkiismeret-
furdalás. De a tárgyilagosság kedvéért a pozitív példákat is felsoroltam
volna, mint például az Erdélyi Magyar Ifjúság 1937 októberében tartott marosvásárhelyi
találkozóját, amelynek alkalmával állást foglaltak a fasizmussal szemben,
továbbá Márton Áron püspök kolozsvári beszédét - mondotta többek között
Fodor Imre. A Népújság kérdésére, hogy miképpen illik össze az Antonescu
sétány még mindig létező felirata és az új holokauszt- emlékmű, Dorin Florea
polgármester szerint, a marosvásárhelyi tanács határozata ellenn, amely
Vár sétányra változtatta az elnevezést, a Román Hősök Kultuszának Egyesülete
törvényességi óvást nyújtott be, ezért a prefektúra még nem adott zöld utat
a határozatnak. Tegnap felkerestük a marosvásárhelyi zsidó hitközséget is,
hogy véleményüket kérjük az ügyről, de vezetője kategorikusan visszautasította,
hogy a továbbiakban az emlékmű feliratával kapcsolatosan bármit is nyilatkozzanak.
|
|
Népújság,
LV. évfolyam 105. (15372.)
sz., 2003. május 9., péntek
A Pro Európa Liga nem áll a történelemhamisítás mellé (Mózes Edith)
Azért tartott
tegnap sajtótájékoztatót a Pro Európa Liga vezetősége: Smaranda Enache és Csíky Boldizsár társelnökök, valamint Szokoly Elek ügyvezető igazgató, mert - úgymond
- a Liga presztízsveszteséget szenvedett azzal, hogy Haller István a saját
nevében levelet intézett a marosvásárhelyi zsidó hitközséghez a vasárnap
felavatott Holokauszt emlékmű feliratával kapcsolatosan, s amelyben elítélte
a fasiszták etnikai identitásának megnevezését. A PEL vezetői szerint ezt
egyesek úgy értelmezték, hogy a PEL nyomást gyakorolt a zsidó hitközségre.
Ezért a levélíró írásbeli figyelmeztetést kapott. Smaranda
Enache cáfolta a vádat, de azzal sem értett
egyet, hogy valakik kollektív bűnösséggel vádoljanak egy egész közösséget.
Az elnök asszony szerint a liga számára az emlékműavatás paradox volt. Egyfelől
annak bizonyítékát jelenti, hogy a marosvásárhelyi közösség felnőtt, és
vállalja a múltat, másfelől azonban elítélte egyesek hatásvadászó demagógiáját
és képmutatását. Olyan személyek is megjelentek, mondta, akik azokat a csoportosulásokat
képviselik, akik ma is népszerűsítik a zsidók deportálásában és megalázásában
vétkes személyeket. Példának a Hősök Kultusza Egyesület elnökét és Marosvásárhely
polgármesterét hozta fel. Előbbi beperelte a helyi tanácsot az Antonescu
marsallról elnevezett sétány nevének megváltoztatása miatt. A polgármester,
aki szónoklatában azon bosszankodott, hogy csak most állították fel az emlékművet,
azon egyáltalán nem bosszankodik, jelentette ki Smaranda Enache, hogy Marosvásárhely
egyik sétánya ma is Antonescu nevét viseli. Nem lehet valaki egy időben
Antonescu- párti is, meg holokauszt-elkötelezett, és a PEL tiltakozik az
ellen, hogy egy-egy közösséget kollektíven elítéljenek a múlt miatt. Csíky
Boldizsár a lapunknak elmondta, hogy azért
szánták rá magukat a sajtótájékoztatóra, mert reagálniuk kellett, hiszen
a szervezetet presztízsveszteség érte. A liga álláspontja az, hogy a fasizmusnak,
fajgyűlöletnek, xenofóbiának, rasszizmusnak nincs nemzetisége. Akik kollektív
felelősséget próbálnak bevinni az emberek gondolkodásába, azokkal nem tudnak
közösséget vállalni. Semmiképpen sem támogatnak olyan véleményt, amelyik
megpróbálná mentegetni vagy elkendőzni azokat az eseményeket, amelyekért
a magyar hatóságok kell vállalják a felelősséget. Mint mondta, 1944-ben
a magyar hatóságok német nyomásra cselekedtek. Más kérdés az, hogy voltak
olyan hatósági személyek, akik "túlteljesítették" ezt. Az benne
van az igazságban, a zsidó vallási vezetők és maga a művész is úgy nyilatkozott,
hogy az emlékmű a zsidóság szenvedésének állít emléket és nem lokális problémává
akarta alakítani. Tehát, nem volt helye annak, hogy ezt a horthysták követték
el. Csíky Boldizsár kijelentette: ezért volt szép az eredeti felirat, ami
teljessé tette ezt a gondolatot. A liga azonban nem állhat egy olyan vélemény
mellé, amely elkendőzni kívánja ezt a felelősséget. A sajtóban
megjelent hírekre utalva tette hozzá, hogy az igazság csupán egy részének
a megjelenítése következményekkel jár, mert elferdíti a történelmet, a valóságot
. Ezért vehettek részt az emlékműavatón olyanok is, akiknek nem volt helyük
ott. Csíky Boldizsár szerint a feliratot román nyelven és célzatosan írták.
"Ha emellett megemlítették volna a román haláltáborokat, vagy azt,
hogy Antonescu hamarabb megkezdte a zsidók deportálását, mint maguk a németek,
vagy, hogy saját kezdeményezésre csinálta és nem német nyomásra, mint a
magyarok, akkor úgy tartanám, hogy a történelmi igazságot fejezték ki. Így
viszont nem. A lényeg azonban az, hogy a Liga nem áll egy történelmi hamisítás
mellé" - nyilatkozta Csíky Boldizsár.
|
|
Könyv
a Maros megyei zsidó holokausztról (antalfi)
A marosvásárhelyi 24 ore muresene két munkatársa, Radu Balas újságíró és
Kocsis Francisko író, költő - 370 nap terror című könyvének bemutatójára
került sor múlt hét végén a marosvásárhelyi Kultúrpalota kistermében. A
román nyelven kiadott könyv az első, amely a Maros megyei zsidó holokausztról
próbál - a szerzők szerint - teljes képet nyújtani közel 60 év távlatából.
Drámai könyv, de optimista üzenettel: a múlt bármilyen fájdalmas leckéjét
megtanulva, több bölcsességgel léphetünk előre, hogy az akkori terror napjai
soha ne ismétlődjenek meg - méltatja a könyvet az előszóban dr. Adrian Cioroianu
történész. A szerzők a kor dokumentumaira, történelmi adatokra és a holokauszt
tíz túlélőjének vallomására építik a könyvet, amely a Marosvásárhelyről
deportált 4552 zsidó névsorát, valamint a megye más településeiről lágerbe
hurcolt zsidók részleges névsorát is tartalmazza.
A Szászrégenben született és az auschwitz-, birkenaui, valamint a dachaui
haláltáborokból hazatért Grün László, egyike a megszólaltatott tíz túlélőnek
elmondta, beszélni kell a zsidóság tragédiájáról, hogy a mai fiatalok is
megismerhessék a fél évszázaddal ezelőtt történteket. Feledni nem lehet.
Radu Balas elmondta, a könyv megírásának ötlete is Grün Lászlótól származik,
akivel 1999-ben a România libera napilapban közölt interjút. Ennek nyomán
merült fel a túlélők megkeresésének gondolata, amit az eseményekről szóló
iratok, fotók felkutatása követett. "Újságíróként bármennyire is megpróbáltam
«hidegfejű maradni, a túlélők megrázó vallomásai minden esetben megindítottak,
mély benyomást tettek rám" - nyilatkozta lapunknak Radu Balas. Alexandru
Cistelecan irodalomkritikus a könyv pergő, száraz stílusát méltatta, a kötet
legmegrázóbb részének a deportáltak névsorát nevezte. Cornel Sigmirean egyetemi
tanár hangsúlyozta: sajnos, ma is akadnak olyanok, akik minimálisra szeretnék
csökkenteni a történtek jelentőségét.
A könyvbemutató rövidfilm vetítésével zárult. Tordai Ede operatőr, fényképész
és Marcel Tintar rendező fekete-fehér filmjén a tíz túlélő beszél meghurcoltatásáról,
tragédiájáról.
|
|