Templomaink 4 1998. január ? | Marosszentanna |
Templomaink
7. L. évfolyam 61. (13848.) sz. 1998. március 28. szombat |
A nagyölyvesi református templom |
Templomaink
10 L. évfolyam 109. (13896) sz. 1998. június 6. szombat http://www.hhrf.org/nepujsag/98jun/8nu0606.htm#E14E9 |
Erdőszentgyörgy |
Templomaink
11. L. évfolyam 119. (13906) sz. 998. június 20. szombat http://www.hhrf.org/nepujsag/98jun/8nu0620.htm#E14E5 |
|
Templomaink
12 L. évfolyam 129. (13916) sz. 1998. Július 4. szombat http://www.hhrf.org/nepujsag/98jul/8nu0704.htm#E14E8 |
A székelyvajai középkori templom |
Templomaink
14 |
|
Templomaink
17. http://www.hhrf.org/nepujsag/98nov/8nu1107t.htm |
Harangtornyok, haranglábak |
Templomaink
21. LI. évfolyam 12. (14065) 1999. január 16. szombat |
Szentháromság templomainak sorsa |
Templomaink
35. |
A harcói középkori templom |
Templomaink
7. Árpád-kori templomaink közé sorolható még akkor is, ha a hosszú évszázadok folyamán alaposan átalakították és belső falfestményei megsemmisültek. A nagy belmagasságú templom hajójához (7-8 m) félköríves záródású szentély csatlakozott, a déli oldalon levő bejárati ajtó korabeli csúcsíves záródású, az ablakok nyílásait megváltoztatták. Kelemen Lajos a templom eredetét a XIII. századra véleményezte, időmeghatározása elfogadható, annál is inkább, mert plébánosa 1332—133 között már tekintélyes összeget fizetett papi tizedként. Harangjai különálló toronyszeru harangláb sisakja alá kerültek. A reformáció után a templom a reformátusok használatába került. A falut és templomát török- tatár hordák feldúlták, 1660-ban a templomot is felperzselték s a famennyezeté elégették. 1744-ben a református egyház felújította a templomot és belsejében karzatot is építettek. 1765-ben és 1774-ben harangokat öntöttek, százév múltán, 1872-ben, egy négy változatú orgonát állítottak fel a karzatán. Feltehető, hogy a felújítás idején sokszögesítették a rossz állapotban levő szentély falait és szentélyének tetőszerkezetét a hajó gerincmagasságáig emelték fel, három tetősíkkal lefedve. A templomhajónak északi fala a szentek életéből vett jelenetekkel és bibliai személyek alakjaival, portréival volt díszítve. A múlt század utolsó évtizedeiben a budapesti Muemlékek Országos Bizottságának szakemberei figyelembe és nyilvántartásba vették a részben rávakolással-meszeléssel eltakart falképeket. 1896-ban,
a már ismert Nemes Ödön, marosvásárhelyi rajztanár helyszíni vizsgálódásai
alkalmával, a falképeket itt is felfedte a fedőrétegek eltávolításával,
és a mintegy 12 négyzetméter nagyságú, láthatóvá tett falfestmények tárgyát,
személyeit leírta és rajzmásolatot készített azokról. Ismertető szövegében
Nemes Ödön megjegyezte, hogy azok a falképrészletek, melyekről a fedőrétegeket
előzetesen már — talán a budapesti szakértők — eltávolították, azok a
képrészletek nagyrészt színevesztettek voltak, az alakok körvonalai alig
láthatóak. A Nemes Ödön által feltárt részek annyira láthatóak voltak,
hogy a bibliai személyeket külön-külön fel lehetett ismerni. A falképen
mennyei, földi és alvilági alakok tüntek elő, a kompozíció tragikus és
megdöbbentő eseményt tárt a szemlélő elé, így: Az elpusztult falkép tárgya muvelődéstörténeti szempontból jelentős, melyet dr. Balogh Jolán muvészettörténész is nagyra értékelt. A későbbiekben vissza fogok még térni Nemes Ödön muvészettörténészetimunkásságára. Nemes Ödön rajzait a kolozsvári Erdélyi Múzeum őrzi. Az előbbiek értelmében: annak ellenére, hogy a századfordulón már ismert és értékelt volt a templom freskó-sorozata, a későbbi javítások és átalakítások során hozzá nem értő kezek teljesen megsemmisítették, eltüntették a muvészi értékkel bíró alkotást. |
|
Templomaink
10. A Maros mellékfolyói, a Nyárád, a Kis- és Nagyküküllô, az északnyugatról délkelet feké elhúzódó széles és teraszos völgyei közül a Kisküküllô íves kanyarával lezárt völgy és a másfélszáz méter magasságú, erdôvel borított hegyhát közé ékelve terül el a község lakott területe, de határa túlnövi a folyót, illetve felhúzódik a dimbes-dombos részekre. A község nevét az erdô koszorúzta helytôl és Szent György tiszteletére felszentelt temolomától vette, összetetten az Erdôszentgyörgy nevet viseli. Az elsô írott emlék az 1333-as pápai tizedjegyzék DE SANTE GEORGIO-ként jegyezte fel. Százhúsz évvel késôbb ZENTHGEORGH-ként említették, s az 1557-es összeírásban ERDÔ SZENT GIRJEORKIJ néven 12 kapuval jegyezték fel. A XVI. század második felétôl magyarosan írva ERDÔSZENTGYÖRGY néven ismeretes. A község központjában áll az ôsi temploma, ott épült a Rhédei család kastélya is, s mindezek ide vonzották a muvelôdés épületeit — iskola, kultúrház —, és kereskedelmi létesítményeit. Orbán Balázs a múlt század közepén írta: "Sz. György az utóbbi idôben nagy elôrehaladást tett, mit leginkább országos és hetivásárainak köszönhet", továbbá "bizonyos kereskedelmi és ipari mozgalom támadt... ha így halad... maholnap egy kis várossá fogja magát kinôni". A múlt század közepétôl a község fejlôdése lassú ütemben haladt elôre. Területi beosztás révén adminisztratív központ is volt, iparosodása fellendült s várta városi rangra való emelését. Erdôszentgyörgy továbbra is nagyközség maradt. Erdôszentgyörgy muemlékei közül a reformátusok temploma — az egykori római katolikus templom középkori eredetu, építésének ideje ismeretlen. A hajdani római katolikus templom Péter nevu papja 1333-ban 6 banálist, 1334-ben pedig 2 régi banálist fizetett pápai tizedként. Mindebbôl következtetve a templom építésének kezdete az 1200-as évek végére, de legkésôbb az 1300-as évek elejére tehetô. Az akkori idôben egy ilyen nagy méretu templom építését a falu népe két-három évtízeden át végezte, s az már 1333-ban minden bizonnyal Szent György tiszteletére felszentelten állt, s papja fizette a keresztes hadjáratokhoz való hozzájárulást. A régi templom eredeti gótikus jegyeit megôrizték a késôbbi átalakítások folyamán is. Az egyhajós templom szentélye poligonális lezárású, keleti és déli oldalán támpillérekkel ellátva. A hajót a keskenyebb szélességu szentélytôl a félkör formájú diadalív választja el. A hajó gerendás mennyezet kazettás kiképzésu s azt a feljegyzések alapján a XVII. századi általános javításmunkák alkalmával készítették. Akkor ácsolták magas fedélszerkezetét, nyugati részén levô karzatát, valamennyit gróf Rhédei József adományából. Az 1935. évi helyreállítási munkálatok alkalmával a szentély északi külsô oldalán még látszottak a templomhoz tartozott sekrestye falai. Feltételezhetô, hogy a romos állapotban levô sekrestyét a reformátusok bontották le, a szentély és a sekrestye közötti ajtónyílást befalazták. A hajó nyugati oldala elött emelték a templom magas tornyát és a bejáróajtó elôtti portikust. Ugyancsak az 1935. évi helyreállítási munkák idején, a jelenleg is álló torony északi oldalán egy épület alapjainak maradványai kerültek felszínre. Feltételezhetô, hogy eredetileg a hajó északi oldalán — szokásos elrendezés szerint — a katolikusok által épített, vagy csak megkezdett torony alapfalai kerültek felszínre. Ez utóbbi feltevés fogadható el. Az északi oldalon elhelyezett toronytest nem takarta volna el a profilozott csúcsíves nyugati kaput és a gótikára jellemzô magas háromszögu oromzatos homlokzatot. Feltehetôen a reformátusok a torony építését nem folytatták, hanem a nyugati homlokzat elé építették a tornyot, így biztosítva a fedett bejáratot a templomba. A déli oldalon lévô bejáróajtó XVIII. századi ajtónyílásnak tudható, de ettôl az ajtótól balra teljes egészében látható a profilozott csúcsíves eredeti déli kapu, amelyet a reformátusok részben befalaztak. Ez a csúcsíves kapu a templom legszebb gótikus része. A templom déli oldalán eredetileg három csúcsíves és keretezés nélküli ablak készült. Debreczeni László az 1935. évi helyreállítási munkák alkalmával a jobb megvilágítás érdekében — sajnos — az ablakok méreteit megnagyobbította, és hármas ikerablakokkal cserélte fel, melyek formája idegen és méretei nincsenek arányban a hajó méreteivel. A szentély ablakai közül kettô — a délre nézôk — kôbéletesek és csúcsívesek, azok a nyugati kapuval egy idôben készültek. A szentély harmadik ablaka — délkeletre nézô — eredeti, melynek bélete téglából falazva készült. A már említett befalazott sekrestyeajtóval szemben, a déli oldalon látható egy befalazott ajtó, melynek egykori szükségességét indokolni nem lehet. A szentély mennyezete részben dongaboltozatos, mely a sokszögu záródásnál negyedgömbbel zárul, a két részt elválasztó boltív nélkül. Szokatlan megolás, de eredeti. A boltozat oldalnyomását külsôben, a szentély sarkain támpillérek veszik át és közvetítik az alapoknak. A szentély falainak vastagságában, a belsôben, három befalazott fülke, tabernákulum, és egy papiszék került elô a helyreállítási munkák idején. A szentély belsejében freskó-nyomokat találtak. Debreczeni László beszámolója szerint lét egymásra festett freskóréteget talált. Az alsó réteg eredeti és a templom építésével egyidôs, míg a második freskóréteg nem vakolatra, hanem meszelt felületre készült, primitív módon. Az elsô réteg nyomait az ablakok hajlatában, a második réteget a délkeleti ablak falazatán találta. A szentély külsô falán hasonló módon festett kép maradványa került elô, az egy szentet ábrázol. Védelmérôl az egyház gondoskodott. A szószéket, gróf Rhédei Zsigmond adományaként, Sipos Dávid faragta 1760-ban, reneszánsz virágdíszekkel ékesítve. A szószék koronája (hangvetôje) is 1760-ban készült barokk stílusban. A templom régi harangja hosszúkás idomú, felirat nélküli. Az ERDÔ SZ. GYÖRGY MEGYÉJE feliratot 1669- ben reformátusok vésették annak palástjára. Orbán Balázs, illetve a nagygörgényi egyházközség jegyzôkönyve szerint a templom alatt falazott kripta van, melyet 1614-ben, a döghalál alkalmával a fejedelem rendeletébôl falaztak be. Ennek ellenôrzésére, illetve felderítésére hivatalos ásatás szükséges.
|
|
Templomaink
11 A torony nélküli templom a magaslaton álló várkastély szomszédságában, déli irányban áll, a lakóházak mögötti domboldalon. 1578-ban öntött harangját egy különálló, zömök formájú harangláb kilátójában helyezték el. A harang az egykori római katolikus templomból származik. Azt a régi templomot a XIII—XIV. században plébániális templomként tartották nyilván, melynek papja 1332—1334 között fizette a pápai tizedet. A falu római katolikus népe a reformáció után a református vallást követte, a templom a reformátusok birtokába került. Az évek során a rossz állapotba jutott templom helyett, a Kemény Simonné adományozta telken, 1727-ben épült a ma is álló templom a báró Kemény család anyagi segítségével. A téglalap alakú templom hajójához kapcsolódik a kisebb szélességu szentély, mindkettô észak- dél irányban, kôbôl építve. A déli oromfalas homlokzatától kis távolságra áll a harangláb. A keleti hosszhomlokzat elôtt a fából ácsolt portikuson át járnak be a templomba. A templom boltozatos mennyezetén stukkódíszek láthatók, oldalfalait lizénák (kis kiülésu falpillérek) tagolják, melyeket belsô párkány köt össze. A templom rokokó díszes faragott padokkal és egy gyönyöru szép, színezett, dombormuvekkel díszített szószékkel van bebútorozva. A padok faragott díszei és a padok formái a rokokó stílus finom vonalvezetésére utalnak. A szószék nem a megszokott alaprajzú, egy talpas pohárformára emlékeztet, melynek alaprajza négykarélyos, íves megoldású, alsó és felsô szegéllyel (profilozással) ellátva. Az íves palásfelületeken kagylódíszek foglalják keretbe a figurális díszítményt, illetve töltik ki a felületeket. A kôbôl faragott szószék dísze hímeskônek nevezhetô. A szószék feletti korona (hangvetô) fából készült, mintásan furészelt díszei hasonlóképpen sok színre festettek. A korona csúcsdíszeként a református egyházak jelvényét, a pelikán madarat tették. A szószékbe felvezetô lépcsô korlátja kôbôl faragott elemekbôl készült. A báró Kemény család várkastélya közelében álló templom, még ha a fôútról nem is látható, szép és impozáns helyen áll és belsô kiképzésénél fogva annak a vidéknek késô barokk, a rokokónak ritka szép muvészi alkotása.
|
|
Templomaink
12. Az ősrégi székely falu házai mögötti dombon áll a kis középkori templom, melynek papja 1332-ben fizette már a pápai tizedet. A jegyzéken a falu neve VOYA formában szerepel, míg az 1567. évi összeíráskor WAYA néven. A római katolikus falu templomát a Szent Benedek-rendi fehérbarátoknak tulajdonítják, a reformáció után a református vallás követői használják. Szentélye XIII-XIV. századi, félkörívu záródású, a román építészeti stílus jellegzetes formáját mutatja. A szentély boltozatát félkörívu dongaboltozattal toldották meg, így annak méretével az ún. "templom piaca" térré formálódott. Ez a megoldás rokonságot mutat a már ismertetett marosszentannai és a marosszentkirályi templomokkal. Sajnos, a szentély boltozati rendszerét ismeretlen oknál fogva lebontották, és síkmennyezettel cserélték fel, melynek kevés stukkódísze a barokk hatását mutatja. A szentély végében oltár helyett fából ácsolt karzaton orgonát helyeztek el. A templom hajója későbbi, a gótika jegyében épült magas oromfallal, félkörívu diadalívvel kapcsolódik a szentélyhez. Bejáró ajtaja csúcsíves, a késő gótikára jellemző formát mutatja, keretezése béletes megoldású. Az ajtónyílás feletti timpanonja (ívmezője) eredetileg dombormuvel díszített volt, melynek nyomai a múlt század közepén még jól látszottak. Jelenlegi síkmennyezete ugyancsak stukkó díszével barokk hatásra vall. A szószéket téglából rakták. A hajó nyugati végében, részben pilléreken, a legények karzata áll. A templom tornyát 1820-ban építették, a hajó magas oromafa elé falazva. A templomocska évszázadokon át torony nélkül állt, az 1497-es évszámmal öntött harangját egy különálló haranglábban szólaltatták meg. A vastag fallal épített torony négyszintes, legfelső szintjén nagy, félköríves záródású zsalugáteres ablakokat készítettek, a közti szinteken csak lőrésszeru nyílásokat. A hajó nyugati falát, a torony két oldalán, egy-egy támpillérrel támasztották meg, a tornyát átlós irányúra, nagyméretu támpillérrel biztosították. A templomszentély padlózata alatt — hagyomány szerint — falazott kripta van, de erre vonatkozóan csak ásatási-kutatási munka adhat választ. A templomnak eredetileg csúcsíves ablakai voltak kőből faragott mérmuves megoldással. Feltételezhetően a múlt századi építkezés alkalmával szélesbítették meg az ablakok nyílásait és félköríves záródással hidalták át a megnagyobbított nyílásokat. A templom déli oldalához 1880-ban egy portikust építettek, mely a védett bejáratot biztosítotja. 1943-ban — javítási-meszelési munkák alkalmával felszínre került két ablak kőből faragott mérmuve, melynek fényképét a Magyar Építőmuvészet c. lap 1944. januári száma közölte a 18. oldalon, ennek reprodukcióját mellékelem. Kislégi Nagy István és Pogány Frigyes ismertetője szerint a két ablak faragott köveit a helyszínen tanulmányozták. 1962-ben, a muemlékek számbavételekor, a faragott kövek összességét módomban volt látni és leírni. A napokban (jún. 28-án) tett látogatásom alkalmával a faragott kövek egy részét a portikusban láttam, de a fényképen látható csúcsíves záradékkő hiányzik. A fénykép és az ott található darabok alapján a teljes mérmu rekonstruálható. A templombelső falfelületeit festett falképekkel díszítették, melyeket a reformátusok lemeszeltek (levakoltak). A falképek a XV. század végéről vagy a XVI. század elejéről származnak. Orbán Balázs a falképek maradványairól írt. Jelenleg két helyen látható a feltárt képtöredék. Egyik képtöredéken egy, a másikon két alak (szent?) körvonalait lehet látni, egyébként a kép színezete kopott, színevesztett. A szentély belső falán két falazott fülke látható. Az egyik félköríves (kissé csúcsosódó) záródású, melyet jelenlegi méretével nem lehet ülőfülkének minősíteni, hanem csak kegytartó fülkének. A másik fülke hegyes záródású, de keskeny méreténél fogva csak virágváza elhelyezésére volt alkalmas. A székelyvajai templom építészeti értéke a gótika idején alakult ki (főkapu, mérmuves ablak, freskó). Az évszázadok alatt végzett változtatások ellenére a templom román kori eredetét (alaprajzi elrendezését) megőrizte. Örvendetes lenne, ha az elkövetkezendő években féltő gonddal őriznék a templom régiségét tanúsító részeket.
|
|
Templomaink
14 A több mint hétszáz éves templom történelmi idok tanúbizonysága. Épült a középkori román építészeti stílus idején, 1272-1276 körül s plébánosa, Sacerdos de Sancto Paulo, pápai tizedként 40 dénárt fizetett. A templom méreteirol, eredeti kialakításáról pontos ismeretek nem állnak rendelkezésre, tornya a félkörívu kapukeretével és félköríves záródású ablakaival a román építészeti formákra utal. A templom a kornak megfeleloen volt kiképezve és berendezve, mivelhogy a falu és a templom az ott élt fourak gondozásában állt. Így a Szentpáli, a Szentgyörgyi, a Hosszászói család védnöksége alatt. A reformáció után, a XVI. században, a falu népe az új vallást követte, a templom a reformátusok használatába került és az Alárdy, Knedi és Haller család anyagi támogatását élvezte. Az ellenreformáció idején a reformátusok tulajdonába került templomokat a római katolikusok igyekeztek visszaszerezni, a templomfoglalások ellen a református gyülekezetek pedig megszervezték s templomaik védelmét. 1740-ben a kereloszentpáli református gyülekezet is kísérletet tett templomuk megtartására, de az végül is a római katolikusok tulajdona lett. A protestánsoktól visszahódított templomok eredeti formáját, nagyságát és építészeti kialakítását a római katolikusok a kor szellemének, a divatban lévo építészeti módnak megfeleloen legtöbb esetben megváltoztatták. A homlokzatok és a templombelsok kialakításának szigorú vonalvezetésével felhagytak, az egyenes vonalú párkányokat ívesen és megtörten alakították ki, a csigavonal vezetést kedvelték. A templombelsoket gazdagon díszítették, a fooltárt színpadszeruen emelték ki a szentély fotengelyében, de a mellékoltárok is elokelo helyet kaptak a mellékhajókban, a hosszfalak mentén, illetve a diadalív két oldalánál. A kereloszentpáli templom egyik mellékoltár feletti felirat szerint: "1740-ik esztendoben Gróf Károli Klára Ö nagysága, ezen templomnak kálvinistaság kezébol való kiszabadítsát megnyerte és azt Sanctuariummal (szentéllyel), sekrestyével toronnyal ékesítette." Így tehát a római katolikus templom szentélye és sekrestyéje akkor készült és a torony sisakját magas, barokkvonalas sisakkal cserélték fel. A sokszög vegzodésu szentély téglaboltozatos és stukkódíszes. 1741-ben a templomot átépítették, és akkor nyerte el mai formáját. A templom hajóját téglából falazott boltívek három részre osztják és a boltívekre, valamint a falakra csehsüveg mennyezetes boltozatot készítettek. A boltozatos mennyezetet barokkvonalas stukkó dísszel ékesítették, a szentély mennyezetén látható 1774-es évszám késobbi javítását jelzi. A diadalív homloksíkjára virágmotívumos dísz került és egy festett szentkép. A külsoben a falakat támpillérekkel tették biztonságossá, a templom hajójának négy sarkán átlósirányban elhelyezve. A Szent Mária képe feletti felirat értelmében gróf Haller Gábor 1775- ben készítette az orgonakarzatot és mellékoltárokkal tette díszesebbé a templombelsot. A templom akkor nyerte el barokkos képét. Az 1957-es javítások alkalmával a torony barokkos sisakját leszedték és a román építészeti stílusra jellemzo négysíkú - nem kimagasló - tetozettel cserélték fel. A középkori eredetu templom tornyában lévo O Rex glorie vedi / veni / cum pace feliratú harang: a szentpáli csata alkalmával (1575-ben) félrevert harangzúgásával figyelmeztette a falu népét a kegyetlen harc közeledtére, 1704-ben pedig a Kaszás Pál vezette szabadsáharc veszedelmére. A középkori eredetu templomot gróf Haller Gábor téglakerítéssel zárta körül, barokkos díszítésu bejárattal, melynek kapuoszlopain Szent Péter és Pál szobra áll. Nem hagyható említés nélkül a plébánia épületének egyik termében - a Haller kastély államosítása után - Ferencz András plébános által létrehozott múzeumi gyujtemény, melynek anyaga részben a Haller hagyatékból és a kastély épületébol megmentett belso falburkolat és más építészeti részekbol áll. Ott látható az 1831-ben Kolozsváron kinyomtatott misekönyv, melynek német nyelvu szövegét Haller Ferenc fordította magyar nyelvre. A régi egyházi miseruhák, a klenodiumok és a misekönyvek értékes múzeumi tárgyak. Kereloszentpálon a Kápolna-dombon áll egy nyolcszögletu magas torony, mely templom benyomását kelti. A Haller család a dombteton építtette 1740 és 1760 között mauzóleumát, családi temetkezési helyét. A XVIII. század végi maulózeum magas téglafallal erodítményszeruen van bezárva, a nagy sarkán egy-egy kimagasló toronnyal. A négyzet alaprajzú és kétszintes tornyok azonos kiképzésuek, tetozetük íves vonalú. A négy fallal bezárt területre a bejárat a déli oldalon egy oromzatos, reneszánsz díszes faragott kapun át történik, az ellenkezo oldalhossz közepe táján pedig a kápolna magaslik. A fopárkányos kápolna ablaka félköríves, oromfala, tetozete kétsíkú. A bezárt sírkert közepén emelkedik valamennyi épületrész fölé a nyolcszögletu torony, mindez a barokk építészet jegyében készült. Az Imolát, régiesen így nevezik, gróf Károli Klára, gróf Haller Gábor hitvese építtette hálából a boldogságos szuznek, aki megmentette életüket télvíz idején, mikor lovasszánjuk alatt a tó jege beszakadt. Az Imola oltárkép festoje a képen azt az eseményt örökítette meg. Az alapító levél szerint (Littere Fund. 25. aug. 1748) kétszázötven évvel ezelott építették a mauzóleumot. A sírkert területén, a torony lábazati falazataiban, a kápolnában a Haller család tagjainak díszítményes faragott sírkövei emlékeztetnek a család nagyjaira. Erdély területén ez a legdíszesebb temetkezési hely, de hasonló építészeti megoldású nem ismeretes. Muemlékként tartják nyilván mind a templomot, mind az Imolát.
|
|
Templomaink
17. Az ókeresztények a római birodalom területén az üldözés elől föld alatti katakombákban gyultek össze. A későbbi évszázadokban a keresztény gyülekezetek az antik templomokat használták, de azok belső elrendezése nem felelt meg a liturgia követelményeinek. A hívek befogadására tágas, világos templomtér építése vált szükségessé, elmaradhatatlan volt a harangtorony, melynek rendeltetése a szerzetesek templomba hívó csengőinek (harangjainak) megfelelő helyet biztosítani. A harangtorony alaprajza négyszögletes vagy kör alaprajzú volt, melyet akkor még a templomtól függetlenül vagy egy épületszárnnyal összekötve helyeztek el a templom főbejáratának jobb oldalán. Ez az elhelyezés természetesen festői képet adott. A középkor idején a román építészeti stílus alakította ki a toronytest egybeépítését a templommal, mikoris a tornyot az épület sarkán helyezték el. Ez a megoldás a templom épületegyüttes tömeghatását, egyensúlyát megingatta. Ennek kiküszöbölése végett később két tornyot, egyet jobbra, egyet balra építettek, de ez a megoldás az egyistenség világnézetével ellentétbe került. A továbbiakban több tornyot is építettek egy-egy templomhoz, rendszerint a templom négy sarkán. Ezek általában magas tornyok voltak, alacsony sisakkal. A X. században Franciaországban kezdtek olyan tornyokat építeni, melyek sisakjának négy sarkára, a főpárkány falazatán, kis tornyocskákat helyeztek el. Ezt a toronysisak kialakítási formát a XV-XVI. században az erdélyi templomok — főleg a Székelyföldön — építésénél előszeretettel alkalmazták. A helybeliek így mondják: négyet fiadzott a templom sisakja. A gótikus templomstílus jellemzője a magasba való törekvés volt, mind az épületegyüttes kialakításánál, mind a toronynak ezek fölé emelésénél. A szimmetria révén a toronytestet a templom főhomlokzatának tengelyébe állították, két torony esetében a templom főhomlokzata vonalába. Mindenkor a keresztmetszet csökkentésével alakították ki a magas karcsú tornyot, tornyokat, melyekre csúcsos-hegyes sisakot helyeztek, a csúcsán kereszt (vagy fialé) dísszel, tovább növelve a torony összmagasságát. A gótikus templomok hatása lenyugöző, nemcsak díszei, de méretei révén is. A gót templomstílus magasba törő díszítési nyugtalanságának a reneszánsz szellemi áramlata vetett véget. A templomok tornyait kőből (téglából) rakták, s a toronysisak négy vagy nyolcszögu alaprajzú kialakítással készült. Ezt a sisakformát a barokk építészet változtatta meg, domború-homorú felületekkel tette azt finom vonalúvá. A falusi templomok építésénél a kis létszámú gyülekezet anyagiak hiányában nem kőből (téglából) épített tornyot, hanem fából, és azt a templom közvetlen közelében, de attól különállóan állították fel. A haranglábak építése Erdélyben kedvelt volt, azok elkészítését a faluban élő és fával dolgozó emberek vállalták. A leleményes és ügyes kezu mesterek szép és változatos formájú haranglábakat állítottak fel, azok talpgerendáit kőtömbökre (rakásokra) helyezték s arra rakták fel a harangláb szerkezetét. A templomok tornyainak és a haranglábnak sisak alatt részén, figyelő és védelmi céllal — háborús időkre gondolva — őrtornácot is beiktattak, melynek 2-3 méteres magassága a torony magasságát tovább növelte. A haranglábaknál az őrtornácot (a kilátót) csipkézett deszkamellvéddel zárták körül, a tornác feletti sisak héjazata zsindellyel készült. A földszinten kialakult fedett szín lefedését sok esetben a sisak köpenysíkjának leeresztésével (lefelé hosszabbításával) oldották meg. Eddigi ismertetőim során megemlítem Egrestő, Nagyölyves és Marosvécs református templomainak haranglábait. Ez alkalommal az egrestői harangláb felmérési rajzát mellékelem. A harangláb 300-400 éves. Magas gúla alakját egy nyitott mellvédes őrtornác szakítja meg. A leeresztett zsindelyfedés sátorszeruen, ívesen nyúlik túl a harangláb koszorúgerendázata vonalán.
|
|
Templomaink
21 Erdély magyar és székely népe mindig ragaszkodott hitbeli sajátságaihoz, egyházi életéhez, templomához. Szentháromság népe erre példát mutatott és mutat ma is. Szentháromság római katolikusainak a XIV. században már a gótika idejére tehető templomuk állt. Plébánosa fizette a pápai tizedet, melyet a Szentföld visszafoglalása költségeinek fedezésére fordítottak, mégpedig a plébánia jövedelmének egytizedét. Ilyen alapon "Pertus sacerdos de Trinitate" 12 dénárt fizetett. A középkor idején épített templom csak Orbán Balázs leírása alapján (IV. k., 61-62) ismert, mert azt a XIX-XX. századfordulón lebontották, a torony kivételével. Orbán Balázs leírása alapján, a templom építési idejének megfelelő elrendezéssel és formával épült. A templom hajójához kapcsolódott a megszokott szentély, nyugati fala előtt állt a magas torony. Szentélye sokszögzáródású és csillagboltozatos volt, a diadalíve és ablakai csúcsívesek, mérmuves kialakítással. A reformáció után a reformált hituek már készen kapták a templomok nagy részét, melyeket zsinati határozat értelmében vettek használatba, a templomhoz tartozó javakkal együtt. A szentháromsági templomot az unitáriusok vehették birtokukba és a kis lélekszámú római katolikusok a templom szomszédságában egy kis kápolnát építettek maguknak. Azonban a lélekszámban megnövekedett római katolikusoknak a kápolna kicsinek bizonyult s 1752. március 30-án a római katolikus ifjak, a szomszédos falvak ifjúságával közösen a templomot az unitáriusoktól erőhatalommal visszafoglalták. Az unitárius egyház jogorvoslásért a kormányszékhez kérést adott be, de arra kedvező választ nem kapván, az év április 7-én, minden erőszak és vérengzés nélkül a templomot visszavették. Az oltárt és a templom bútorzatát átadták a római katolikusoknak. Mindezek után a kormányszék, 1764-ben, február 29-i határozatával, a templomot a már többségben levő római katolikusoknak ítélte, akik ismét birtokukba vették azt. Sajnos, az ódon középkori eredetu templomot a XIX-XX. századfordulón lebontották, a torony kivételével, és a katolikusok egy új, hasonló elrendezéssel, de félköríves záródású szentéllyel építették templomukat. A szentély félkörzáródása megtévesztő, mivel annak idején az Árpád-kori templomokat építették ilyen záródású szentéllyel. A régi toronyra barokkos sisakot helyeztek, barokkos jelleget adva a templom külső képének. A régi templom keresztelőmedencéjét és harangját megőrizték. A kőből faragott keresztelőmedence alakja és díszítése a román építészeti stílus jegyeit viseli, a harangon lévő felirat szerint azt 1484-ben öntötték. Az unitáriusok a múlt század közepén a faluban levő magaslaton egy kis kőtemplomot építettek, majd egy nagyobbat. A reformátusok száma és anyagi helyzete is megengedte egy imaház építését. |
|
Templomaink
35. Mezőpanit szomszédságában, a dombos vidék szuk völgyében épült kis falu temploma alaprajzát ítélve Árpád-kori, mégpedig a román építészet jellegzetes temploma. A szoba nagyságú hajóhoz Orbán Balázs Marosszék c. munkájának leírása (211 1.) alapján, félköríves diadalívvel kapcsolódik a kisméretu félkör alaprajzú szentély. Építési ideje a XII. századra tehető; korabeli hasonló templomok a marosszentkirályi, a marosszentannai templom, hogy csak a közelieket említsem. Mihály nevu papja már 1332-ben fizette a pápai tizedet, s a falu nevét HUDZOV formában jegyezték fel. A kis belméretu templom ablakai Orbán Balázs szerint keskenyek és félköríves záródásúak voltak, a déli oldalon levő bejáró ajtaja a "késő gótika vesszőékítményével" tagolt. A hajó lefedését Orbán Balázs nem említi, de megjegyzi, hogy a szentély "félkúppal" (boltozattal) fedett. A templom sekrestye nélkül épült, tetőzete zsindellyel volt fedve. A római katolikus templom a reformáció után a kálvini tanokat követők használatába került, a reformátusok tulajdonába. A templom torony nélküli, de a Református Népkönyv (1903 LXXXVIII) szerint a kis harangját haranglábba függesztették fel. A Református Egyházközségek Levéltárában, a harcói templomra vonatkozó nyilvántartásban találtam egy nyilatkozatot, mely az 1872. évi javítások alkalmával hangzott el egy idős helybéli egyháztag szájából. E szerint gyerekkorában még látta a szószék közelében lévő falon a festett képek nyomait. Az előbbiek szerint a templom északi falát festett képekkel díszítették. A szószék téglából falazva készült, kehely formájában. A hosszú évszázadok alatt a templomjavítások alkalmával változtatásokat is végeztek. A jobb megvilágítás érdekében a keskeny ablakokat szélesbítették és lapos ívu záródásúvá alakították. A harangok részére a templom déli oldalához egy portikust építettek és fölé emelték a harangtornyot, mely a román építészet hatását mutatja. Ennek építési idejéről a levéltári iratok nem tesznek említést, de a faluban sem tudtak arra választ adni. A déli oldalon lévő jelenlegi ajtó, mely a protikusból nyílik a templom hajójába, egy közönséges ácstokos ajtó van, mely nem azonos az Orbán Balázs által leírt gótikus ajtóval. Tehát ha abban a falnyílásban kőkeretes ajtó lett volna, talány, hogy hova és mikor tunt el. Feltételezésem szerint a harcói templom leírásánál Orbán Balázs tévedett, mert az általa leírt kőkeretes ajtó a paniti templom portikusában látható, amint azt ismertettem is a paniti templom leírásánál. A hajó és a szentély mostani mennyezete gyalult és festett deszkából készült, tehát az Orbán Balázs által említett félkúp formájú boltozat ma már nem létezik, hasonlóképpen a félköríves diadalívu nyílás sem. A templom és a kiemelkedő torony zsindelyfedését, sajnos, az utóbbi években kicserélték horganyzott bádoggal, melynek karcolatai (a bádoglemezek összekapcsolásai) nagyon zavaró képet adnak, főleg a hajó és a szentély fedélsíkjának átmeneti részénél. A harcói református egyházközség 1870- től Mezőkövesd leányegyháza (társközsége). A kis létszámú egyház templomát szépen karban tartja, de nagy veszteség, hogy ez az Árpád-kori templom az idők során középkori értékeiből sokat veszített. |
|