Nagy
Botond: Előkerült az elrejtett, Kultúrpalota-beli műalkotás, nyolcvan
év alagsoriszáműzetésből
Népújság,
LVII. évfolyam 26. (15902.) sz. , 2005. február 2., szerda
Gyönyörű
volt. Elsőként távolították el, bár egy fénykép sem készülhetett róla.
Eltunt. Nyomtalanul, nyoma veszett nyolcan éve. Pedig a Kultúrpalota egyik
legmarkánsabb részlete, dísze volt, mesésen szép mualkotás a muemlék-épület
előcsarnokában. Egyetlen ,,bűne’’: Ferenc József megkoronázását ábrázolta.
Megfeledkeztek róla.
Szerencsére nem mindenki. Akik tudtak, meg akarták menteni a végső pusztulástól:
hallgattak. Egészen mostanáig.
Idősebb, neve elhallgatását kérő úr keresett meg. Ô mesélte el a máig
biztos helyen rejtőzködő mualkotás történetét.
- Évekig a Kultúrpalotában dolgoztam, felelős beosztásban. Amikor oda
kerültem, akkor költözött át a Székely Színház a frissen megépült, mai
Nemzeti Színház épületébe. Akkoriban Bordi András volt a palota gondnoka.
Tőle örököltem egy kis bőröndöt, iratokkal, tőle tudom a rejtőzködő szobor
létét, addigi történetét. A kelléktárost Nagy Sándornak hívták, Marosvásárhelyen
mindenki ismerte. Ô rejtette el. Egy bronzreliefről van szó. Az előcsarnokból
a koncertterembe vezető főbejárat egy boltív alatt található, ott, ahol
most az óra áll. A boltív nem puszta dekorációs elem, körívként foglalta
magába a reliefet, amely a bejárat két oldalát és a fölötte húzódó falat
díszítette. Ferenc József megkoronázását ábrázolja, mesésen szép, gyönyöru
darab, a mellvérteken gyöngyberakással, a szecesszió jegyében, felbecsülhetetlen
érték. Elsőként szedték le a trianoni döntés után. Szerencsére a megfelelő
személyek gondoskodtak arról, hogy senki se szerezzen róla tudomást, elrejtették
az egykori kelléktárba, a díszletek mögé. A színház költözésekor Nagy
Sándor átruházta a titkot a színpadmunkás Kedei bácsira, aki elmondta
nekem. Más senki sem tudott róla. A színpad alatt, az orgona transzformátorházában
el akartam falaztatni, de meghalt a kőmuves, másban pedig nem bíztam meg.
Ekkor az udvarról behordattam egy köbméter kavicsot és azt rálapátoltattam.
Tervem sikerült, mindenki lusta volt a későbbiekben a kavicsot onnan elhordani.
Amint a színház elköltözött, a kelléktár létéről is lassan megfeledkeztek,
a relief megmaradt. 2001-ben voltam ott utoljára. Akkor még megvolt -
zárta szavait mesélőnk.
E sorok írója utánanézett a dolognak. A relief hollétére vonatkozó pontos
(ám érthető okokból most nem közölt) adatok alapján, bárki tudta nélkül
,,ereszkedett’’ alá a sötét mélybe, és lélegzete is elállt, amikor megtalálta
amit keresett. Valóban gyönyöru munka, a kavics húsz-huszonöt centiméter
széles sávban már lepergett róla, így a bizonyító fotó készítésének sem
lehetett akadálya. A bizonyíték birtokában, az alkotó után kutakodva,
valamint a mualkotás megmentésének érdekében fölkerestük az illetékeseket.
Utaink egyike Keresztes Gyula helytörténészhez vezetett, aki tudott a
reliefről és annak meglétéről is, ám a pontos helyet nem ismerte. Vele
együtt próbáltuk kideríteni az alkotó muvész(eke)t, és ő is mesélt a dombormu
történetéről.
- Ferenc József koronázását ábrázolja a relief, ékszerekkel díszítve.
A hatvanas években szólt az épület gondnoka, hogy nagyon szép reliefet
találtak, de ő azt jól eltette, nekem sem mutatta meg. Én a kilencvenes
évek elején írtam róla, sajnos, semmilyen korabeli fénykép, rajz nem maradt
fenn. A muvet Sidló Ferenc készítette, de Kallós Ede is dolgozott rajta,
az ékszerészmunka pedig Hibján Samu és Vandrág László keze munkája. Nagy
Sándor erről soha nem beszélt. Szerencsére.
Csoltán Ferenc muemlékvédelmi előadónak, a Maros Megyei Muvelődés-, Vallásügyi,
és Nemzeti Kulturális Örökségi Igazgatóság tanácsosának is tudomására
hoztuk az ügyet.
- Az épület az ország egyik legszebb épülete - mondta Csoltán Ferenc -,
és legnagyobb szerencséje, hogy rendeltetésszeruen használt muemlék. Esztétikai
értéke elsősorban a sok-sok apró elem összhangjából tevődik össze. Ennek
értelmében magától értetődő, hogy minden olyan részletének, alkotóelemének,
amelyről kiderül, hogy eredeti, ott a helye, ahova azt a tervezők megálmodták,
elképzelték. Nagyon szeretném, ha visszakerülne eredeti helyére a dombormu,
ha pedig ez mégsem sikerülne, akkor a múzeumban a helye, nem kavicshalom
alatt. Ez a legkevesebb, amit elvárhatunk!
Bónis Johanna muzeológusnak is hasonló a véleménye.
- Vissza kell állítani eredeti helyére a reliefet! Megvannak a tervrajzok,
a pontos leírások. Ha az eredeti dokumentációban a dombormu szerepel,
akkor a főbejárat fölött a helye! Más jellegu dombormuvel, szoborral muemléképületet
díszíteni nem jogszeru, az már beavatkozásnak, az eredeti állapot megmásításának
számít. Ám eredeti alkotóelemről lévén szó, ezúttal más a helyzet. Ha
ezt nem sikerül megvalósítani, akkor a múzeum minden további nélkül átveszi,
az igazgatóságnak kötelessége beleegyezni ebbe. Újra felbukkant, helytörténeti
szempontból is jelentős, annak idején rendkívül drága mukincsről van szó,
amelyet nem szabad tovább rejtegetni -zárta szavait Bónis Johanna.
Lokodi Edit, a Maros Megyei Tanács elnöke is támogatásáról biztosított.
- A Kultúrpalota a megyei tanács fennhatósága alá tartozik. Ha ilyen értékeket,
mint ez a relief megtaláltunk, akkor azokat mihamarabb kötelességünk visszaadni
a közkincsnek, ki kell hoznunk abból a sötétségből, amelyre ítéltetett.
Amikor a tanács azért harcol, hogy újra felélessze a Maros megyei turizmust,
vétek egy olyan hely hiányának a megléte, ahol a látogatók szabadon megcsodálhatják
elődeink munkáját, képzőmuvészeti alkotásait. Nagyon szeretném, ha a relief
visszakerülne eredeti helyére, vagy ha a város vezetőségével létrehozhatnánk
egy olyan galériát, ahol a hasonló jellegu, akár ideológiai okokból eltüntetett,
képzőmuvészet-történeti vagy történelmi jelentőségu mualkotásokat kiállíthatnánk.
A dolog, sajnos, még ma sem túl egyszeru. A dombormuvet a végső pusztulástól
azonban kötelességünk megmenteni! A mór megtette kötelességét, a többi
politikai akarat és szándék kérdése. Reménykedjünk, hogy egy nyolcvan
éve, mindennapi talpaink alatti poros pincébe elrejtett, világváltozásra
némán váró, kőhalommal takart, rendkívül értékes dombormu, a Kultúrpalota
egyik éke mihamarabb kikerül a fényre, és érdemtelen, szégyenteljes számuzetésének
kora hamarosan véget ér. |
Bernády
György dr.: A maros- vásárhelyi közművelődési ház
Népújság,
LIV. évfolyam 42. (15005) sz., 2002. február 20., szerda
A
Népújság olvasói között bizonyára akadnak, akik már olvasták, de talán
még többen, akik nem olvasták dr. Bernády Györgynek a Magyar
Iparművészet 16. évfolyamában, 1913-ban,
a palota megnyitásának évében megjelent írását. Az elmúlt évtizedben sokkal
több információhoz juthattunk városunk történetéről, mint a rendszerváltást
megelőző fél évszázad alatt. Egyre-másra jelennek meg a múltat bemutató
cikkek, tanulmányok, kötetek. Bernády polgármester írása a leghitelesebb
dokumentumok egyike, amely megismertet a - mai szóhasználattal - Kultúrpalota
felépülésével, a gondolat megszületésétől a megvalósításig. A tanulmányt,
terjedelme miatt, teljes egészében nem közölhetjük, valamint az illusztrációkat
sem, de igyekszünk a legbeszédesebb, legérdekesebb részeket bemutatni.
Már tíz éve buzgólkodott a polgármester a város újjáépítésén, szépítésén,
s munkája által "Marosvásárhely azzá kezdett lenni, aminek régen
már nevezték: Székelyföld fővárosává." Fülöp Mária
E munka közben nyitottam be az 1907. év tavaszán Molnár Viktor akkori
vallás- és közoktatásügyi államtitkár hivatalos helyiségének ajtaján.
A hivatalos ügyek letárgyalása után az államtitkár - ismerve intencióimat
- beszélgetés közben felhívta figyelmemet királyunk megkoronáztatása negyvenedik
évfordulójának emlékére alkotandó művekről szóló és gróf Apponyi Albert
akkori vallás- és közoktatásügyi miniszter úr által az országgyűlés képviselőházához
benyújtani szándékolt törvényjavaslatra. Itt és ekkor született meg a
marosvásárhelyi Közművelődési Ház eszméje. A minisztériumból Komor és
Jakab műépítészek irodájába siettem. Útközben ezer terv cikázott agyamon
keresztül. Amikor a műépítészek irodájába fölértem, tisztában voltam azzal,
hogy a tervezendő műnek minden ízében magyarnak kell lennie, hogy a marosvásárhelyi
Közművelődési Háznak a magyar történetből és a székely népmondákból merített
tárgyú képző- és iparművészeti remekek kincsesházának kell lennie, hogy
az abban elhelyezett intézményeknek a tudós és írástudatlan, a hatalmas
és alacsony sorsban levő, a gazdag és szegény előtt egyaránt nyitva kell
lenniök s hogy ez intézmények révén kell annak az elválasztó falnak a
lerombolására az első csákányütést megtenni, amely a magyar társadalmi
osztályokat elkülöníti s a magyarság megerősödésének alapját képező egységes,
demokratikus magyar társadalom szervezését lehetetlenné teszi. Az építőművészeknek,
akikkel a marosvásárhelyi székház építése révén már összeköttetésben voltam,
részletes megbeszélés után megbízást adtam a tervek elkészítésére. Az
ezzel kapcsolatos tárgyalás közben még fokozódott az örömöm, mert láttam,
hogy ők megértették, éreztem, hogy a magyar közművelődésnek szentelendő
templom megépítésében nemes ambíciójuk, minden tudásuk latba vetésével
sietnek segítségemre. Másnap már gróf Apponyi Albert, vallás- és közoktatásügyi
miniszter úr előtt állottam, aki terveim megismertetése után kilátásba
helyezte kérelmem jóakaratú támogatását az esetre, ha a benyújtandó javaslat
törvényerőre emelkedik. Maros-Vásárhelyre hazaérkezve, előterjesztést
tettem a városi törvényhatósági bizottság közgyűléséhez a Közművelődési
Ház építése tárgyában s a közgyűlés nagy többsége körülbelül a törvényjavaslatnak
képviselőházi tárgyalásával egyidejűleg elhatározta a Közművelődési Ház
megépítését. Az erről szóló határozat megvolt ugyan, de az építkezés megkezdéséig,
illetve befejezéséig még nehéz munkát kellett végezni, rögös utat kellett
bejárni. Pár hét múlva már gróf Apponyi Albert, vallás- és közoktatásügyi
miniszter úr rendelkezése folytán a szükséges tárgyalások megejtése végett
Maros- Vásárhelyre utaztak a múzeumok és könyvtárak országos főfelügyelősége
képviseletében báró Szalay Imre és Fejérpataky László s nemes, hazafias
érzés és jóakarat sugallta jelentésük alapján 100.000 korona készpénzsegélyt
és 50 éven át évi 15.000 koronát engedélyezett a vallás és közoktatásügyi
miniszter a marosvásárhelyi Közművelődési Ház építési költségeinek részben
való fedezetére. Ezután megindult a tervezés komoly munkája. A tervek
elkészítésével megbízott műépítészek egyik tervet a másik után készítették,
legjobb igyekezetük, hazafias lelkesedésük ellenére nem tudtak kielégíteni,
újabb és újabb gondolataim, aggályaim támadtak, amíg végre megállapodásra
jutva, soha el nem múló dicsőségükre, elkészítették a magyar közművelődésnek
szentelt marosvásárhelyi templom végleges terveit. Közben, arra való tekintettel,
hogy előre elhatároztam azt, hogy a marosvásárhelyi Közművelődési Háznak,
amiként azt már előbb is jeleztem, a magyar képző- és iparművészet kincsesházává
kell lennie, tárgyaltam a vallás- és közoktatásügyi minisztérium művészeti
osztályának vezetőivel, az én jóakaratú barátaimmal, Koronghi Lippich
Elekkel és Majovszky Pállal s kívülök a képző-, ipar- és zeneművészek
egész seregével. Sokat tanakodtam, akadékoskodtam, laikus létemre sokat
kritizáltam és talán feleslegesen sokat vitatkoztam, amíg egymást meggyőzve
Körösfői Kriesch Aladárnak és Nagy Sándornak Roth Miksa által készített
remek üvegmozaikjai, Kallós Edének Haraszti és társa által készített bronz-
reliefjei a közművelődési Ház homlokzatára kerültek. Ugyanilyen nehézkes
voltam a belső berendezés, az épület belsejének díszítése kérdésében is.
Hosszas tárgyalások és viták után, sok akadállyal megküzdve festette meg
Kriesch Aladár a Közművelődési Ház vesztibüljének a "Táltosok"
és a "Székely mesemondás" című freskóit s ugyancsak az ő művészetének
lesznek hirdetői a Sidló Ferenc, Hibján Samu és Vandrák László bevonásával
készült koronázási relief, a Seenger Béla által készített művészi kivitelű
márványburkolata és a Kissling Rudolf készítette csillárai e helyiségnek.
A lépcsőházak, az előterek, a kisterem, az első emeleti folyosó festése
és berendezése Falus Elek és Péter János művészi ízlését dicsérik. A Roth
Miksa műhelyéből kikerült páratlan szépségű, székely balladákat, népmondákat,
Bethlen Gábor fejedelem korát stb-t ábrázoló színes ablakok Nagy Sándor,
Muhits Sándor és Roth Miksa művészi készségéről tesznek tanúságot. A nagyteremnek
Antalffy-Zsiros Dezső, Schmidthauer Lajos és Karácsonyi István útmutatásai
alapján Rieger Ottó által készített orgonája pedig páratlan a maga nemében.
Hálátlanságot követnék el, ha ez alkalommal nem emlékezném meg a Közművelődési
Ház építésének ellenőrző mérnökéről, Radó Sándor v. főmérnökről, a vállalkozó
Grünwald Testvérek és Schiffer Miksa cégről, a munka vezetőjéről, Fontos
Kálmán építőmesterről, továbbá Zsolnay Miklós, Forreider és Schiller,
Beszédes és Zsille budapesti, B. Bakk Lajos és fiai kolozsvári, Mesztitz
Mihály és fiai, Székely és Réti, Tóthfalusi Károly, Both Sándor, Bükkösi
György, Vigh István, Barabás Gergely, Herczeg és Révész, Nagy Jenő és
Dezső marosvásárhelyi iparosokról, akik valamennyien a legjobb tudásuk,
lelkesedésük latba vetésével valóban művészi munkát végeztek. Hálás elismeréssel
kell gróf Zichy János és Jankovich Béla vallás- és közoktatásügyi miniszterekről,
Balogh Jenő és Benedek Sándor vallás- és közoktatásügyi államtitkárokról
és végül Kammerer Ernőről és Térey Gáborról, az országos szépművészeti
múzeum igazgatóiról megemlékeznem, akik a Közművelődési Ház érdekében
végzett munkámban mindig a legnagyobb jóakarattal támogattak.
A tervezés előrehaladásával mindinkább világossá lett előttem azonban
az, hogy a rendelkezésre álló hitel keretén belül nem lesz a tervezett
mű a nemzeti szempontokból kívánatos fénnyel és a hivatásához méltó pompával
megépíthető, berendezhető. Az igaz és önzetlen haza- és fajszeretet melegével
ápolt terveket azonban elejteni nem akartam, s miután azzal az elhatározással
indultam neki ezen munkának, hogy ezzel kapcsolatosan egyetlen fillérrel
sem szabad a már amúgy is sokat áldozott városi közönséget terhelnem,
gondoskodnom kellett a fedezetről. A tervezés gondjai mellé járult tehát
a fedezet előteremtésének gondja, a remélt szellemi hasznon felül biztosítanom
kellett az anyagi jövedelmezőséget is. A tervek szerint a hangverseny-
és előadótermeken kívül elhelyezést kellett nyernie a Közművelődési Házban
a zene- és nyelviskolának, a képző- és iparművészeti, továbbá a néprajzi
múzeumnak, a nyilvános nép- és tudományos könyvtárnak. Bár az említett
intézmények révén biztosítottnak láttam azt, hogy a városi lakosság nagy
tömege fogja állandóan a Közművelődési Házat látogatni, elégületlen voltam
s valami olyast akartam még a tervezett épületben elhelyezni, aminek révén
az egész lakosság érdeklődése fel lesz kelthető s ami különösen a nagy
tömeget tölti el a Közművelődési Ház iránti szeretettel. Hosszas gondolkodás,
tépelődés után abban állapodtam meg, hogy egy városi mozgófényképszínháznak
a Közművelődési Házban való felállítása iránt fogom a szükséges lépéseket
megtenni. Ezzel négyszeres célt akartam elérhetni. Először útját véltem
vághatni annak a romboló munkának, amelyet egyes mozgófényképszínházak
léha, erkölcstelen képek mutogatása révén végezhetnek, s amely az arra
illetékes hatóságokat mind fokozottabb ellenőrzésre készteti, másodszor
biztosítottnak láttam a mozgófényképszínháznak a magyar kultúra szolgálatába
való állítását, harmadszor kétségtelennek tartottam a városi lakosság
minden rétegének a Közművelődési Ház iránti érdeklődését, szeretetét,
végül megoldva láttam az egész mű pénzügyi kérdéseit.
Ismervén a közönség egy részének a mozgószínházak iránt táplált lekicsinylő
véleményét, sokáig nem mertem tervemmel a nyilvánosság elé lépni. Később,
anélkül, hogy tulajdonképpeni tervemet elárultam volna, aziránt tettem
a városi közgyűléshez előterjesztést, hogy mondja ki a közgyűlés azt,
hogy a mozgófényképszínház felállítását városi feladatnak tekinti. És
a közgyűlés meghozta a határozatot, anélkül, hogy valaki sejtette volna
is azt, hogy a mozgófényképszínházat a Közművelődési Házban terveztem
felállítani. Az 1911. évben kezdtük meg az építkezést s ma már készen
áll a magyar közművelődés marosvásárhelyi temploma. A Gondviselés különös
jóvoltából beteljesedtek álmaim, a mű valóban azzá lett, aminek az első
pillanatokban terveztem, minden ízében magyar, védőbástyája az erdélyrészi
magyarságnak, fegyvertára a magyar kultúrának, tárháza a tudományoknak,
kincsesháza a magyar képző-, ipar- és zeneművészetnek, második otthona
a hatalmasnak és alacsony sorsban élőnek, a gazdagnak és szegénynek, az
aggnak és ifjúnak egyaránt, örök időkön fénylő emlékoszlopa szeretett
királyunknak. A mű befejezése után megindult a kritika. Egyesek hangosan
zúgolódtak a költségek miatt, a hazafiak, a nép barátai, a demokraták
kiabálva kérdezték, hogy miért kellett abba az épületbe annyi fény és
pompa, miért kellett abba Kriesch-féle freskókat, Nagy Sándor, Muhits
Sándor és Roth Miksa tervezte üvegmozaikokat és üvegfestményeket, Kallós
Ede, Falus Elek, Péter János stb. féle reliefeket, díszítéseket és bútorokat
elhelyezni, ha abban mozgószínházat nyitnak s annak ajtajit ezzel kapcsolatosan
megnyitják a napszámos, a kérges tenyerű munkás, a nép, a tömeg előtt.
Hallgatok, nem védekezem a támadások ellen. Gyönyörködöm a szép fasorokban,
az ezeket övező, senki által sem bántott színes virágágyakban s gondolkozom
afölött, hogy minő változást fog majd előidézni az a nagy munka, amelyet
a kultuszkormány, kiváló művészek és iparosok segítségével végeztem, ha
azok az aszfaltmezőbe ültetett szegény fák akkora változást voltak képesek
az én véreim gondolkodásában, érzésében, ízlésében előidézni. Lelki szemeimmel
hazafias gyönyörűségtől eltelten látom, hogy miként fog Maros-Vásárhely
népe művészeink alkotásainak nyomán gondolkodásban, érzésben nemesbülni,
tudásban, ismeretekben gazdagodni, anyagiakban fejlődni és erősbödni,
miként fogják véreim az alacsony sorsban levőnek, a szegények megbecsülése
révén az egységes magyar demokratikus társadalom alapjait lerakni s miként
fogják a nagy kulturális küzdelem győzelmes megvívásához szükséges fegyvereket,
igen sok esetben öntudatlanul, megszerezni.
Célomat elértem. A város közönsége egyetlen adófillérének igénybevétele
nélkül, majdnem kétmillió korona költséggel, megépítettük Maros- Vásárhelyen
a magyar közművelődés templomát, megteremtettük a legnemesebb értelemben
vett népházat. Hálával adózom mindazoknak, kik ebben a munkánkban megsegítettek.
Magam sem hálára, sem dicsőségre nem tartok igényt. Megelégszem a hazafias,
a becsületes és híven végzett munka tudatával, az utánam következőket
pedig arra kérem, hogy ugyanaz a haza-, faj- és emberszeretet, ugyanaz
a lelkesedés vezesse őket, amellyel a Mindenható kegyes volt engem megáldani,
óvják meg a templom szentségét és igaz szeretettel becsüljék meg a népet,
a tömeget. |