KRÓNIKÁS FÜZETEK
Fodor István monográfia gyűjteménye
Marosszék és Marosvásárhely sz. kir. város krónikája
Régi, nevezetes épületek és intézmények:
KIRÁLYI ÍTÉLŐ TÁBLA és a kancellisták a régi székely-főváros szellemi, társadalmi életében. MAKARIÁS-HÁZ és II. József császár látogatása. LÁBOS-HÁZ és a róm. kath. középtanoda. SZÉK-HÁZ, vagy vármegyeháza. KÖPECZl TAMÁS HÁZA, a városnak fejedelmi szállásul fenntartott épülete. GÖRÖG-HÁZ/vagy a Takarékpénztár épülete. TELEKI DOMOKOS-FÉLE HÁZ, vagy a Nagypipa. APOLLÓ-SZÁLA. A marosvásárhelyi híres bálok és a Theatrum játszóhelye. ELBA-SZIGET és létesítője: Houchard József. VÁROSI ISPOTÁLY és az alapítványt tevő Viola József, moldovai főorvos pályafutása. RÉGI TANÁCSHÁZAK. ARANYKERESZT VENDÉGLŐ. Gróf Battyhányi Lajos, első felelős magyar miniszterelnök küldöttei a 48-as események előkészítésére."

II. sorozat 7-8. szám. Marosmenti Élet kiadása, 1936-38
 
Apolló szála
a Maros széki híres bálok és a Teátrum játszóhelye

Most ki néz piacunk észkas házsorára,
Emelheti szemeit magos palotára.
S ha még gyönyörködik táncba, muzsikába,
Módja van Apolló tágas szálájába.
Borosnyai Lukács János: Régi és új Vásárhely, 1837.

Apolló szála! Így nevezték általánosságban a Nagypiac déli oldalán azt a kétemeletes (ma három emeletes) kőépületet, melynek "felső részében több magán lakókon és termeken kívül van azon nagy szála, hol a táncvigalmak szoktak tartódni, és a színészek is játszanak." (Benkő Károly: Marosvásárhely leírása, 1862.)
Az építkezést nagy örökösödési per előzte meg, majd 1820-ban gróf Teleki Sámuel korlátnok felépítette az Apollót, melynek minden jövedelmét az általa alapított és nevét viselő könyvtár fenntartására és a könyvek gyarapítása céljára rendelte, ami elég tekintélyes összeget tett ki, mert hiszen a második emeleti színház és báltermen kívül étterem, az első emeleten szállodai szobák, alól singesbolt és patika volt még a 30-as évek elején.
A régmúlt jó idők ködéből, úgy tűnik elő a régi "Apolló képe", mint valami tündérálom. Dédnagyanyáink tudnának kötetekre valót beszélni arról az időről, mikor még az Apolló szála a marosvásárhelyi társadalmi élet központja volt, ahol a hetedhét országra szóló marosszéki mulatságok, bálok tartódtak és ahol az erdélyi magyar színészet úttörőinek itteni második otthona, sikerekben gazdag lehetősége adódott.
Ha a Biedermeyer kor színes képét, levendulaillatú hangulatát akarnánk elővarázsolni, fel kellene sorakoztatni a krinolinos hölgyeket, amint számlálva a napokat, szívdobogva várják, mikor kerül sor az Apollóba hírdetett nagy úri bálra.
Mert a farsang idején minden kedden és szombaton volt az urak bálja, amit "nobel-bál"- nak neveztek akkor. A bizonyosság kedvéért azonban a cigánydobos az utcasoron végigvonulva hírdette:
"Jelentik a nemes publicumnak, holnap nobel-bál lészen az Apolló szálában viasszal világítva. Az ántré 50 kr."
Mennyi lázas várakozással készülődtek "szépeink" a báli napra és imádkoztak a jó időért. Mert nagyon fontos lévén az, hogy a bálok fagyos időre essenek, mivel csak akkor lehetett dámáinknak száraz topánkával a bálházba menni. Ha azonban - Isten ments - meglágyult az idő, akkor vagy elmaradt a bál, vagy pedig a hölgyeket két rúdra akasztott vízhordó csebrekben szállították a leleményes és udvarias gavallérok a mulatságba, vagy a színházba.
Azért a meghívó is kihangsúlyozta:
"Bál lészen, ha sár nem lészen..."
A marosvásárhelyi úri társadalom mozgató elemei a kir. Táblai kancellisták valának, akik Szentmárton naptól Sarlósboldogasszony napjáig, tehát a törvényszakok ideje alatt pezsgő életet vittek és ahol megjelentek magyaros viseletükben, megdobbant a leánykák szíve.Természetesen a bálok hangulatát is ezek a joggyakorlatozó vidám ifjak uralták és többnyire reggelig tartó táncmulatsággal tették emlékezetessé a farsangi időket.
A harmincas évek elején a landarist táncolták, de már valcernek is emlegették. Divatos tánc volt a Róza-négyes, a körmagyar, volt még a galopp, míg a francia négyes csak a negyvenes években jött szokásba. Éjfél után a szarkatáncot járták, mely a mai csárdás finomabb kiadásának felel meg.
Külön teremben "büffé" várta a táncban elfáradt párokat. Akkora fánkót lehetett kapni, mint egy jól megtermett zsemlye. Frissitő italul pedig az előzékeny fiatalság limonádét és mandulatejet szolgált félfertályos poharakban. Egy adag malac, pulyka, vagy nyúl kenyérrel együtt fél huszasba, egy fél kupa bor vízzel rendesen 16 krajcárba került.
Virág Dániel egykori városi levéltáros a harmincas évek egykori marosvásárhelyi társadalmi életét vázoló leírásában az úri osztályon kívül még a domináns polgári osztályt említi, amely boldog lehetett, ha a galérián nézhette a mulató uri publikumot.
Külön eseményt jelentett azonban a polgári bál is, melynek hírét a város dobosa szintén jelentette emígyen:
"Jelentik mindenkinek, hogy holnap burger-bál lészen az Apolló szálában, a bémenet 10 garas."
A mesterlegények a céhek ősi viseletében parádéztak. A legtekintélyesebb céhtagok, a mészárosok jártak elől, akik világoskék posztóból készült, csipőig érő ezüstgombos dolmányban feszítettek, azonkívül hasonló színű és gombos lájbi és csizmanadrág, széles selyem nyakkendő és pörge kalap egészítette ki viseletüket. Nemkülönben a szabók is nekiöltöztek, akik már pantallont, kvekkert, vagy frakkot viseltek.
Maszkarás vagy álarcos bálat ritkábban tartottak, illetve engedélyeztek, talán azért, mert a jóerkölcsökre árgus szemmel őrködő eleink az ilyen idegen országból hozott szórakozási alkalmaktól idegenkedtek. Inkább a jelmezekkel jólfelszerelt színésztársaságok jövedelmük gyarapítására rendezték az álarcosbálokat.
Egy ilyen báli meghívó szövegét, 1842-ből, mint kuriozumot alább közöljük:
" Rendkívüli nagy álarcos szabad Bál az Apolló termében, vasárnap januárius 30-án 1842.
Alulírottak lesznek szerencsések e folyó 1842-dik év januárius 30-án, vasárnap az Apolló termében egy nagy álarcos (maszkarás) bállal a t. c. közönségnek kedveskedni, melyre az engedelmet e Sz.K.Ns. Város mélyen tisztelt Tanácsa jóváhagyásából szíveskedett által engedni ezen egy napra a Korona haszonbérlője Reich József úr díj mellett. Az alulírottak nem mulasztanak el legkevesebbet is, a termet oly ékessé tenni, s a tánc vigalomhoz megkívántató szükségekkel úgy ellátni, ahogy még eddigelé mondhatni soha sem látott.
A szép nem kényelmére különös ügyelet leend, két öltözőhely(Toilette) készíttetik minden szükségekkel ellátva, ezen kívül a legdivatosabb papucsok, kesztyük, szükség esetére illendő árért helyben azonnal kiszolgáltatnak, szakításra: tű, cérna, válogatott színű selyem. A beadott öltözetekre a szokott 6 kr.-ért jó gondviselés lészen. A férfi nemnek a lépcső végén csizmatisztító leend törlővel, kefével, ki ha kivántatik a lábbelit ki is fogja fényesíteni. Továbbá maszkra köntösökkel, álarc és nélkül ajánlják díj melletti szolgálatukat, asszonyi maszkara iránt előre, nappal lehet rendelkezni, belépti díjakat előre váltani Wagner és Helvig kereskedésében. Az alulírtak terhes költségeik fedezése tekintetében bátorkodtak a bemeneti díjat 33 ezüst koronára tenni.
Mély tisztelettel ajánlják magukat a nagyérdemű közönség kegyébe.
Kováts József és Pályi Elek színigazgatók.
Kezdete 8 órakor.
Ez álarcos bálba álarc nélkül is megjelenhetni, különben pedig itt is álarcokat 3 pengő krajcárért lehet találni a belépti jegy váltásra kitűzött helyen.
Továbbá, minthogy másnap a Koronánál bál nem leend, egész muzsika karral fognak kedveskedni a báladók. A hangász kar idegen hangászokkal meg van szaporodva
."
Az Apolló szála emlegetésénél nem mellőzhetjük el a marosvásárhelyi magyar színészet egy jelentős fejezetére kitérni, amikor a vár melletti, 1803-ban épült deszkaszínház "lóoskolának" való felhasználása után színészeink ide menekültek, ahol 1820. évtől "az itt mulató" színésztársaságok játszóhelye nagyobbrészt "az Apolló szála nevet viselő Bálházban volt, melyet árendátor Görög Józseftől vettek bérbe." (Marosvásárhely város levéltára, 3866-838 sz. alatt.)

Az Apolló szála azonban nem volt állandó játszóhelye az itt vendégszereplő színtársulatoknak, mert az igényes színházi készség minden időben az állandó színházat óhajtotta, már csak azért is, mivel a minden évben, rendszerint Kolozsvárról ide ránduló színésztársaságoknak, úgy a terem bevételi lehetősége, mint a "Bühne" technikai felkészültsége a követelményeknek nem felelt meg. Aztán meg Kolozsváron ekkor már állandó színházépület reprezentálta az erdélyi magyar színészetet, mivelhogy 1821. március 12-én megnyitották a magyar nemzet áldozatkészségéből létesült Farkas utcai erdélyi kőszínházat.
Az állandó színház építéstervének felszínen tartásával így a Marosvásárhelyen vendégszereplő társaságok különböző ideiglenes helységekben, a körülményekhez alkalmazkodva helyezkedtek el.
Hogy a nagy Apolló helyén még 1820. előtt egy bálteremnek használt helység létezett, bizonyítja az épület 1925-ben megkezdett átépítésénél talált jegyköteg (bilét) felirata. Azonkívül 1816. évtől, a bizonytalan Kolozsvári lehetőségek miatt is, állandó jelleggel itt megtelepedett kolozsvári színtársulatok (id Székely József - Pergő Celesztin - Láng Ádám János társasága) nyáron a vár melletti nyitott faszínházban, télen pedig a gróf Teleki Sámuel házának báltermében játszottak.
1855-ben Reich József adott be a Tanácshoz kérelmet "a piacra építtendő ideiglenes színház iránti engedély megadása iránt", melyet határozathozatal végett a m.-vásárhelyi cs. k. Kerületi Hivatalhoz küldtek fel, "miután felsőbb helyről a piaci térről eltiltatott."
A felterjesztésre a cs. k. Ker. Hivatal a döntés jogát a Tanácsra bízta, mely elrendelte, hogy Fekete József városi tanácsos jelölje ki a helyet, "oly móddal, hogy vegyen a kérelmestől kötelezvényt arról, hogy két hónap elteltével ezen épületet onnan elhordatja, és a kövezetbe okozandó károkat maga költségén helyre hozatja" (Marosvásárhely város levéltára)
Valószínű, hogy a piactéren épült "ideiglenes" épület több éven át lehetett játszóhelye az itt állomásozó színtársulatoknak, mert 1857-ben (a város iktatókönyvének 99. sz szerint) a "Színház helye átengedéséről a helyi közönség részéről alaposabb nyilatkozat kívántatott." Sőt 1858-ban úgy intézkednek, hogy az "Építendő színház mibenlétéről tudósítás küldessék."
A sokoldalú próbálkozás után színészeink mégis csak visszatértek az Apollóba, de már mindjobban előtérbe került egy megfelelő színház megépítésének terve; amint azt egy hírlapi tudósítás érzékelteti:
"Az Apolló teremről -Kissé magasan (második emeleten van) és harmadik kézből béreltetik, s oly kikötéssel, hogy a feudális kor visszaélései valóságos „jus naturae”-vá válnak ezek mellett. S az eféle bérlett színhelyek mellett mind a közönség, mind különösen a színészek igen alkalmatlan helyzetbe jőnek, mind anyagi mind szellemi teintetben; és annyira ki vannak téve egyes emberek szeszélyeinek, hogy a fennállhatás szinte lehetetlen, és a jövő? Ó a jövő siralmas, s pedig jó lenne valamit hagyni gyermekeinknek, miről megemlegessenek minket is; mert hej sokat örököltünk mi apáinktól, miket még el is játszottunk; tehát bár kárpótlásul emelnénk e szép város díszítésére egy színházat. Örömmel hallék némely lelkeseknek e tárgybani újabb fellépését mind szellemi mind anyagi erővel. Adjon Isten jó sikert nemes szándékuknak." (Kolozsvári Közlöny, 1858. május 27. 42. sz.)
1862. év elején Folinusz János kolozsvári színigazgató társulatával az Apolló teremben játszik ugyan, de már június 21-én megnyitja az elbai színkört, melyet egy Bukresti nevű építőmester épített meg.
A marosvásárhelyi Székely Közlöny 1867. április 9-iki száma közli, hogy Szilágyi Béla kolozsvári színigazgató részére (aki félévig játszott már az Apollóban ), "városunk egy derék vállalkozó polgára, ki már jól berendezett fürdőintézetével is szolgálatot tett közönségünknek, egy külön nagy mulatóhelységet szándékozik már ez évben építeni, hol színházunk és báljaink majd kényelmesen elférhetnek."
1869., 1870., 1871 nyarán Fehérváry Antal kolozsvári szíbigazgató rendkívül népes színtársulatával (melynek tagjai közt Kassainé Jászai Marit találjuk) felváltva hol az elbai színkörben, hol a Lénárt féle vendéglőhelységben (a mai Nyerges palota helyén ) játszott; de egyik próbálkozás sem sikerült, mert esős időben a nagy sár miatt az Elbát lehetetlen volt megközelíteni, míg a Lénárt féle kicsiny helységben az elviselhetetlen hőség miatt a gőzfürdő élveiben részesült a közönség.
1872-ben Sófalvi József és Seidl Károly színházépítési engedély kérése (a levéltárban 1084 sz alatt) találtatik, melyre "a Tanács rendőri jelentést kér a színház bejárására elég tágas tér nyithatására"
Ezt a fából épült hatalmas méretű nyári színházat 4000 frt. Költséggel gr. Teleki Sámuel, sáromberki főúr a tulajdonát képező főtéri Apolló épület kertjében építtette, amelyet akkor báró Huszár Sándor a kolozsvári Nemzeti Színház intendánsa 3 évre vett bérbe. Az Apolló kerti színházat 1872. május 9-én, Katona József Bánk bánjával nyitották meg.
Nagy örömmel vette tudomásul közönségünk az akkori viszonyokhoz képest elég tágas, megfelelő felszereléssel és izléssel berendezett színkör megnyitását, mely alkalomról a Székely Hírlap így számol be:
"Az Apolló udvarán felállított színkör a szép május 9-én jómóddal lőn inaugurálva Bánk bán előadásával. Városunk még tegnapig oly csinnal és jómóddal összeállított színháznak. A terem elég tágas, s a tágas terem tisztességes, s rendszeres ülésekkel és karzattal ellátva. A színpad eddig itt nem látott ízléssel és csínnal megteremtve, nem is remélt gyönyörrel honorálja a színházlátogatót. A színpad előtt systemizált orchestrum, melynek jeles tagjai teljes praecizióval játszott darabokkal tölték be a felvonások közti intermezzót. Mindez pedig, ily szépen összeállítva teszen bizonyságot a köztiszteletben kiérdemletten álló intendáns b. Huszár Sándor műértő, buzgó és lelkiismeretes eljárásáról." (Székely Hírlap, május 11.1872. 37. sz.)
Sajnos, közönségünk nem élvezhette sokáig az apolló-kerti jól sikerült színházat, mert 1876. április 12-én kigyulladt és a város legszebb utcáival együtt porráégett.
Az Apolló teremben lezajlott forró színházi esték, valamint a híres bálok mint régi emlékek élnek csupán. Báljaink ugyan ma is vannak de mit sem hasonlíthatók az apollóbeli nagy gálamulatságokhoz. Ellenben annyi óhaj és mozgalom után, állandó színházunk még ma sincsen. Ugyan ha néha színházunk van is semmit se jelent a magyar kultúra hasznára, még a legszerényebb igények kielégítésére sem. Az Apolló is elvesztette régi jelentőségét. A színház eleinte a Transylvánia termében, majd legújabban a korzóközi zsidó kultúrteremben talált otthont, s így az Apolló tulajdonosa: Bürger Albert sörgyáros az egykori színtermet, a nagy szálát átépíttette, magánlakásokra osztotta és 1925-27-ben egy harmadik emeletet emeltetett az erős épületre.
Az udvar felöli földszíntes házrész helységeiben ma a nagymultú Casino révén jut magyar társadalmunk némi magyar vonatkozásokhoz.
Minden jog fenntartva©dr. Flórián Csaba 2004-2008
  A honlapon látható képeslapok Gáll József gyűjteményéből származnak.
További felhasználásuk, kizárólag a tulajdonos hozzájárulásával lehetséges.